Økt fleksibilitet og ytelse med ny OpenCL

Den åpne standarden for parallellprogrammering har fått massiv støtte.

Khronos Group kunngjorde i går at OpenCL 1.1-spesifikasjonen nå er ratifisert og publisert. Dette er en åpen og royaltyfri standard for kryssplattform parallellprogrammering som skal kunne utnytte regnekraften som dagens datamaskiner tilbyr gjennom CPU-er, GPU-er og andre prosesseringsenheter.

Den nye versjonen av spesifikasjonen skal gi forbedret ytelse og funksjonalitet, samtidig som at den er bakoverkompatibel med 1.0-versjonen.

– OpenCL 1.1-spesifikasjonen blir utgitt 18 måneder etter OpenCL 1.0 for at utviklere i enda større grad skal kunne utnytte ressurser for parallellprosessering, samtidig som at de beskytter sine eksisterende investeringer i OpenCL-kode, sier Neil Trevett, formann i OpenCL-arbeidsgruppen. Trevett er også president i Khronos Group og visepresident i Nvidia.

OpenCL 1.1 skal inkludere nye datatyper, inkludert trekomponents vektorer og flere nye bildeformater. Standarden skal støtte håndtering av kommandoer fra flere verter og prosesseringsbuffere på tvers av flere enheter.

Det loves også flere innebygde Open CL C-funksjoner, forbedret bruk av hendelser (events) til å gjennomføre og kontrollere kjøring av kommandoer, samt mulighet for å utføre operasjoner på regioner i en buffer, inkludert lesing, skriving og kopiering av rektangulære regioner i 1D, 2D eller 3D.

Dessuten skal interoperabiliteten med OpenGL være forbedret gjennom mer effektiv deling av bilder og buffere ved å lenke sammen OpenCL- og OpenGL-hendelser.

OpenCL ble opprinnelig utviklet av Apple, i samarbeid med blant annet AMD, IBM, Intel og Nvidia. I juni 2008 overtok Khronos Group ansvaret for standarden, og OpenCL-arbeidsgruppen har nå medlemmer som AMD, Apple, ARM, Blizzard Activision, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, Graphic Remedy, IBM, Imagination Technologies, Intel, Kestrel Institute, Los Alamos National Laboratory, Movidia, Nokia, NVIDIA, Petapath, Presagis, Qualcomm, Renesas, S3 Graphics, Seaweed Systems, Sony, ST-Ericsson, STMicroelectronics, Symbian og Texas Instruments.

Microsoft er ikke medlem, da OpenCL er en direkte konkurrent til selskapets DirectX-baserte DirectCompute-teknologi.

Allerede nå skal det være mulig å laste ned Nvidia-drivere med støtte for OpenCL 1.1. Det er ikke oppgitt når aktører som AMD og Intel kommer med tilsvarende støtte, men AMD oppgir at selskapets kommende Fusion-APU-er (Accelerated Processing Unit) vil støtte OpenCL i både CPU-delen og GPU-delen når produktene kommer i 2011.

Selve OpenCL 1.1-spesifikasjonen er tilgjengelig her.

Til toppen