Økt hjemmebruk katalysator for kommersiell nettaktivitet

Ifølge prognoser fra Norsk Gallup vil 26 prosent av alle nordmenn ha tilgang til Internett på hjemmebane i løpet av 1998. Totalt vil 43 prosent av befolkningen ha muligheter til å koble seg online. Økningen vil bidra til å akselerere handel via nettet.

Ifølge Norsk Gallup Institutt er det i januar 17 prosent eller rundt 321.000 nordmenn som har tilgang til Internett hjemmefra. Denne andelen vil øke til 26 prosent eller drøyt 500.000 husstander i løpet av året, hevder instituttet.

Den hurtige økningen på hjemmeplan innebærer at totalt 43 prosent av alle nordmenn vil ha tilgang til Internett i løpet av 1998 (inkludert husstander, jobb og skole), mot 36 prosent i dag.

Undersøkelser viser også at vi bruker mer tid på nettet enn før. I 1997 var nordmenn på nettet i gjennomsnitt 66 minutter for hver pålogging, ett kvarter lenger enn i 1996.

Når både antall brukere og pålogget tid øker, gir dette grunn til optimisme også for den kommersielle framtiden til nettet.

- Norge ligger helt i tet internasjonalt når det gjelder tilgang. Med 1,3 millioner brukere har Internett et stort potensial som butikkvindu for norske bedrifter. Men det gjelder å finne den rette plassen for å nå kunden. Hjemmebruken øker aller mest, og det gir et bedre grunnlag for handel ettersom brukerne foretrekker å handle hjemme i stuen fremfor på jobben, sier Svein Thalberg i Norsk Gallup i en pressemelding fra Den Norske Dataforening.

Videre viser Norsk Gallups undersøkelser at hver åttende nettbruker i Norge, eller rundt 140.000 brukere, har handlet på Internett en eller annen gang i løpet av nett-karrieren. Tallet er fra november i fjor og avslører at antall netthandlende har stagnert.

Tallet for august 1997 var 159.000. Ifølge instituttet er avskallingen på 19.000 brukere fra august til november innenfor feilmarginene og et uttrykk for et stabilt marked, der man først og fremst må legge merke til de underliggende trendene i veksten. I februar i fjor var tallet på netthandlende 93.000, i mai 116.000, mens det i november 1997 altså var 140.000.

I den handlende gruppen er det dobbelt så mange menn som kvinner. Om betalingsformidling på nettet blir 100 prosent sikker, ønsker halvparten av dagens brukere å handle på nettet.

Kvalitet, tidsbesparelse og effektivitet er viktigere enn pris for de som handler på nettet, ifølge Thalberg. En tredel av omsetningen på nettet er programare, 14 prosent er musikk, 12 prosent hobbyutstyr og 9 prosent bøker.

Til toppen