Økt konkurranse for Tele2

Tele2 sliter med sterk konkurranse på mobilsiden, og leverte i dag svake resultater for fjerde kvartal.

Tele2s Lars-Johan Jarnheimer leverte store underskudd, da han presenterte tallene for 2003 tidligere i dag. Tele2 fikk et resultat før skatt på minus 476 millioner kroner i fjerde kvartal. Det står i kontrast til overskuddet før skatt på 117 millioner kroner i tilsvarende kvartal i 2002. Det er særlig mobilselskapet Comviq som bidrar til de svake resultatene i Tele2-konsernet.

- Vi er vonbrotne over å se at marginene går ned på mobilsiden, sier Tele2-sjef Lars-Johan Jarnheimer, til di.se.

Mobilselskapet Comviqs marginer sank under 50 prosent til 48 prosent i fjerde kvartal. Snittinntekten per kunde sank fra 187 kroner per måned i 2002 til 164 kroner i fjerde kvartal 2003.

Jarnheimer forklarer nedgangen med økt konkurranse og senkingen av samtrafikkavgiften i Sverige. I tillegg har Tele2 økt innsatsen for å skaffe seg nye kunder. Tele2 har nå totalt 23 millioner kunder, og har brukt store ressurser på å sikre tilveksten av kunder.

- Vi har kapret nesten to millioner nye kunder i fjerde kvartal. Det er en forklaring på hva vi gjør med pengene. Vi har økt takten på kundesiden, sier Jarnheimer.

I Norden hadde Tele2 en kundeinngang på 46.000 kunder i fjerde kvartal, hvorav 45.000 mobilkunder. Fastkunder- og internett økte med 14.000, mens antallet kabel tv-kunder falt med 13.000.

Til tross for underskudd, klarte Tele2 å slå markedets forventninger for driftsresultat. Driftsresultat før avskrivninger endte i fjerde kvartal på 1,431 milliarder svenske kroner, og det er nedgang på åtte prosent i forhold til samme periode i fjor. Men det var likevel bedre enn analytikernes forventninger på 1,361 milliarder kroner, hentet inn av SME Direkt.

Til toppen