Økt konkurranse svekker Deutsche Telekoms resultat

Det statskontrollertre tyske teleselskapet Deutsche Telekom reduserte overskuddet med 19 prosent i årets første tre kvartal som en følge av økt konkurranse på det tyske markedet. Også salget ble redusert med 2,9 prosent.

Konkurranse på telesektoren betyr stort sett lavere priser. For Deutsche Telekom (DT) betyr det en nedgang i salget på 2,9 prosent fra 26,25 milliarder euro (217 milliarder kroner) for de tre første kvartalene i fjor til 25,5 milliarder euro (210 milliarder kroner) i år. Overskuddet ble svekket med hele 19 prosent til 1,25 milliarder euro (10,3 millarder kroner) fra 1,55 milliarder euro (12,8 milliarder kroner) i fjor.

DT har imidlertid klart å stanse det største fallet i overskudd fra i vår, men sliter fremdeles tungt i bakken i hovedsak som en følge av at store og tunge aktører nå satser tungt i Tyskland. Selskapet skriver i sin pressemelding at det er lavere priser - i hovedsak i fastnettet - som er årsaken til det svekkede resultatet. Økte inntekter fra mobiltelefoni har heller ikke klart å kompensere for priskutt.

Teleselskapet skriver at ens egne priskutt så langt i år alene vil spare forbrukerne for kostnader tilsvarende 3 milliarder euro.

Selskapet melder samtidig at en er villig til å selge sin aksjepost i Sprint på ti prosent, som MCIWorldcom gjerne vil kjøpe. Aksjenes salgsverdi ifølge tilbudet er 8,6 milliarder euro, betydelig mer enn bokført verdi på 1,5 milliarder euro.

Telekom vinner imidlertid stadig fler kunder. På mobilsiden økte kundemassen med 54 prosent til 7,94 millioner i årets første tre kvartal, mens antall internettkunder har økt med 46 prosent til 3,57 millioner.

Til toppen