Mark Zuckerberg kunne endelig merke seg oppgang for aksjekursen til selskapet han starter og leder. Siden mai har halvparten av verdien til Facebook forduftet, men onsdag steg kursen med 23 prosent - den største veksten på en dag siden de gikk på børs. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Økte verdien med 46 milliarder

Facebooks mobilvekst sjokkerte investorene.

Aksjekursen til Facebook gikk onsdag rett til himmels etter at markedet hadde fordøyd resultatene for tredje kvartal.

I løpet onsdagen økte verdiene av aksjene i selskapet med over 8 milliarder dollar, eller 46,3 milliarder kroner. Kursen endte opp 23 prosent til 23,94 dollar per aksje.

Men det er en fattig trøst for de som kjøpte seg inn i Facebook, verdens største nettsamfunn, da de debuterte på børs i mai i år. Siden selskapet entret børsen har nemlig verdien av selskapet falt med 49 prosent.

Årsaken til den kraftige oppgangen er først og fremst at salget av mobilbaserte annonseprodukter har steget kraftig. Markedet har vært tvilende til om Facebook klarte å få substansielle inntekter på sin stadig økende mobile brukermasse.

Da de presenterte tall tirsdag kveld kunne de melde at de i tredje kvartal hadde solgt mobilannonser for 150 millioner dollar. Kvartalet før skal det tilsvarende salget ha vært på magre 10 millioner dollar.

Denne formidable veksten tok investorene på sengen, og mye av angsten for mobilveksten har derfor forduftet.

Facebook har rullet ut en rekke forskjellige annonseprodukter rettet direkte mot mobile plattformer. Hovedårsaken er at en stadig økende del av deres over 1 milliarder aktive brukere faktisk bruker mobiltelefonen når de skal bruke tjenesten.

    Les også:

Til toppen