Ola Dunk brenner penger på nett-gambling

Antallet norske Internett-gamblere eksploderte i juni. Den massive pengespill-reklamen vi bombarderes med, har tydeligvis sin virkning.

Europeiske nettbrukere strømmer til gambling-buler for å spille bort pengene sine i sommer. Og verst av alle er Ola Dunk - Norsk nettgambling økte med hele 31 prosent i juni.

Ellers i Europa er de ikke fullt så ivrige, og våre naboer i Sverige har faktisk negativ vekst i antallet besøk på slike sider.

Ifølge analyseselskapet NetValue hadde Spania, som havnet på andreplass etter Norge, en økning i spill-surfing på 25 prosent, mens Italienske surfere besøkte slike sider 19 prosent mer enn i månedene før.

Hele 16,8 prosent av de som 'valgte' å la seg lokke av hvinende, virtuelle rulettbord, pokerautomater og andre spillemaskiner, var 17 år eller yngre, noe som har fått analytikere til å lure på om det er en sammenheng mellom unge surfere og økt besøk på gamblingsidene.

Aldersgruppen 17-25 år er de ivrigste besøkerne, mens kategorien "foreldre" også er sterkt representert. En tredjedel av gamblerne er fedre, mens 27 prosent er mødre. Gambling-sektoren var den tredje største annonsøren på nettet i juni, rett etter banker og portaler på første og andreplass.

I juni ifjor viste gamblingbransjen frem seks millioner banner, mens de i samme periode i år flashet hele 8,5 millioner plakater i trynet på surfere. NetValue mener arrangementer som Wimbledon og verdensmesterskapet i fotball har bidratt til økningen.

Til toppen