Ola og Kari: Ikke dårligere kvalitet med betal-TV

Ferske tall fra Scan-Fact viser at 84 prosent av den norske befolkningen tror kvaliteten på TV-programmene blir bedre eller like bra hvis man tar betalt for TV-sendingene.

En undersøkelse foretatt av analyseinstituttet Scan-Fact, gjengitt i lørdagens VG, viser at TV-aktører som baserer seg reklame eller lisens kan gå tøffere tider i møte; 51 prosent tror kvaliteten på TV-programmene blir som i dag med betal-TV. 33 prosent tror kvaliteten på TV-programmene blir forbedret.

Det er spesielt de yngre aldersgruppene som er positive; nesten 50 prosent mellom 15 og 24 år har oppfatningen om bedre betal-TV-programmer, mens 37 prosent mellom 25 og 39 også tror på dette.

Det er filmer som skårer suverent høyest blant disse målgruppene. Mens 47 prosent av hele befolkningen vil foretrekke å betale for filmer, trekker de yngste dette opp med en andel på hele 72 prosent. Også i målgruppen 25-39 år er det en anseelig andel med 61 prosent.

Mer overraskende er det imidlertid at kun én femtedel av de spurte ønsker å se fotball på betal-TV, en andel som er lavere enn dem som ønsker å se annen sport (25 prosent). Norsk-franske Canal Digital har rekruttert 43.000 norske betal-seere i 1998, primært på grunn av eksklusivt tilbud om engelsk toppfotball på Canal Plus.

Samtidig konkluderer VG med at sportsentusiaster er betalingsvillige. Nesten halvparten foretrekker reklamefrie sendinger der man betaler for abonnement.

Dette er lavere enn for kategorien nyheter, der en tredel av befolkningen foretrekker å få siste nytt på betal-TV.

Igjen viser det seg at avisavhengige nordmenn er fullstendig nyhetsnarkomane. Nesten 90 prosent sier de liker å se på nyheter, mens altså bare en tredel er villige til å betale for dem.

Scan-Fact konkluderer med at folk synes å mene at programmer av typen nyheter og debatter bær være lisensfinansierte. Samtidig mener nær halvparten av de spurte (44 prosent) at det er en meget eller ganske gode idé å finansiere NRK som betal-TV fremfor lisens.

Igjen er det de unge som er mest villig til endring; Over 50 prosent av gruppene mellom 15 og 39 synes idéen er meget god/ ganske god.

Til toppen