OLC: - Positivt at Forbrukerombudet engasjerer seg

Markedsansvarlig Helene Christensen i OnLine Club er ikke enig i alle kravene Forbrukerombudet stiller til nettauksjonsfirmaet, men mener likevel det er positivt at ombudet nå engasjerer seg for å gjøre auksjonsbransjen på Internett mer stueren.

Christensen ønsker ikke å diskutere hver enkel merknad i Forbrukerombudets ti sider lange brev med media før ombudet har mottatt OnLine Clubs (OLC) offisielle svar.

Ombudet stiller en rekke spørsmål ved OLCs garanti- og avtalevilkår samt selskapets markedsføring, og mer enn antyder at nettauksjonsfirmaet beveger seg på kant med såvel kjøpsloven som angrefrist- og markedsføringsloven (se egen sak).

- Vi vil både svare og møte ombudet, sier Christensen, som ønsker å få frem at OLC - tross den sterke kritikken de utsettes for - setter pris på at Forbrukerombudet nå engasjerer seg for å gi auksjonsbransjen på nett klarere retningslinjer.

- Det er klart at vi må rette oss etter endel av de tingene Forbrukerombudet krever, men vi er ikke enig i all kritikken de kommer med.

- Hva er det dere ikke er enige med Forbrukerombudet i?

- Jeg har som sagt ikke lyst til å uttale meg om hvert punkt konkret før vi har svart ombudet på skikkelig vis. Men jeg tror vi kan komme til enighet om et regelverk som setter en standard for hvordan folk skal oppføre seg på auksjoner på nettet. Hvis vi sammen med Forbrukerombudet gjør dette på rett måte, kan vi bidra til å fremme internetthandel i Norge. Alle går jo og venter på at dette skal ta av snart, sier Christensen. Hennes frykt er at tilsynsmyndighetene pålegger bransjen krav som virker hemmende på utviklingen av netthandel i Norge.

OLCs markedsansvarlige registrerer at mange av Forbrukerombudets merknader går på at selskapet er for uklar i kommunikasjonen overfor brukerne.

- Dette vil vi rette på - det koster oss ingenting og er enkelt å gjøre. Men det er andre ting ombudet reagerer på, for eksempel vår bruk av konkurranser for å tiltrekke oss kunder, som vi ikke uten videre vil gi oss på, sier Christensen.

Både varemagasinet og auksjonen på OLC benytter konkurranser i markedsføringen. Ifølge markedsføringsloven er det i næringsvirksomhet "forbudt å søke fremmet salget av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser ved å sette i verk utlodning eller annen foranstaltning der tilfellet helt eller delvis avgjør til hvem en fordel skal tilfalle." Det er altså ulovlig å kåre en vinner av en konkurranse ved trekning, slik OLC til nå har praktisert.

- Hva synes dere om at Forbrukerombudet forlanger at OLC tar ansvar for alt innhold på deres egne nettsider - inklusive lenker til andre kilder?

- Det er et innmari vanskelig spørmål - det er jo hele nettet det... Jeg tror ikke de kan pålegge oss et vidt pekeransvar sånn uten videre, men også dette er noe vi vil diskutere nøyere med ombudet, avslutter Christensen.

Til toppen