OLC satser i Norden neste år

Norske Online Club har kjøpt 26.000 kunder av et konkursrammet svensk selskap. Etter nyttår lanseres OLC med et helt nytt konsept i hele Norden.

Online Club, kjent som OLC i internettbransjen, har ikke hatt den store kommersielle suksessen siden oppstarten i 1997. Milliontap har kjennetegnet handleklubben der gründer Simon Yuen har vært sentral. Yuen har tidligere uttalt til digi.no at han uansett ikke akter å gå på sparebluss og har vært innstilt på å ta tap i investeringsperioden.

Les saken her:


I sommer kom så meldingen om at investor Jan Haudemann-Andersen gikk inn med en betydelig investering i selskapet (45 prosent). Med seg på laget fikk han Hans Christian Qvist som tidligere har vært involvert i IBM/NIT og Tandberg Data.

Les om folk på vei ut og inn i OLC:



Nå letter daglig leder Qvist på sløret og forteller hva strategien for e-handelsselskapet kommer til å bli inn i det neste årtusenet. OLC kjøper 26.000 kunder fra 24IT som er under avvikling. Ifølge OLC skjer konkursen fordi 24IT sin satsing i utlandet har slått feil. OLC hevder imidlertid at den svenske e-handelsviksomheten gikk godt med en månedlig omsetning på åtte millioner kroner fra de 26.000 kundene.

Den daglige lederen sier til digi.no at de fikk kjøpt konkursboet for en hyggelig pris.

- Vi har med et enkelt grep sikret at vi blir en betydelig aktør i det svenske netthandelsmarkedet. Ikke bare har vi knyttet en nær kontakt til 26.000 svensker. Dette er også kunder som har vist en betydelig interesse for å handle på nett. I vår nye storsatsing vil vi tilby disse minst et like godt tilbud som 24IT på IT-produkter, samtidig som de samme kundene får tilgang til et vidt spekter av andre produkter, sier han i en pressemelding.

Qvist opplyser til digi.no at han både har kjøpt kunder, noen ansatte og inventar for å få i gang oppbyggingen av det svenske varehuset. De neste landene OLC skal inn i er Danmark og Finland.

- Vår nordiske satsing er første skritt. Tyskland og England står for tur. Vi skal bli et ledende europeisk netthandelselskap, sier Qvist.

Han opplyser at de har et helt nytt ansikt på web som de skal lansere i Norden på nyåret. De fokuserer mye for å få på plass distribusjonsavtaler med merkevareprodusenter i forkant av relanseringen. Dessuten har de til nå benyttet Posten på levering i Norge og vil fortsette med dette, spesielt med en storsatsing når det gjelder levering på døra til kundene.

- Det er ofte en traumatisk opplevelse for en vanlig arbeidende person å hente varene man har bestilt på nettet. Enten må man gjøre det i arbeidstiden eller i helgen hvor gamle folk med de gamle postsparebankbøkene sine står foran i i køen. Derfor satser vi å levere det meste rett hjem til kundene våre, sier han og er enig i at en vellykket e-handelstjeneste er svært avhengig av levering som lovet.

Han sier at de imidlertid ikke satser på å melke kundene for penger gjennom dyr distribusjon.

- Der vi skal tjene penger er å selge varene for høyere pris enn vi kjøper inn. Det vi ikke skal gjøre er å selge kundedata. Kundene våre skal være sikre på oss når de handler hos OLC. Vi skal heller ikke tjene store penger på distribusjon av varene. Når det gjelder inntekter fra reklame på nett-tjenesten, kommer vi til å se på det etter hvert, sier han.

I tillegg til å bygge ny design og brukervennlig funksjonalitet, har OLC også fornyet IT-løsningen sin og fått levert et økonomi- og styringssystem (ERP).

- ERP-løsningen ble levert i tide, på dato og med to bittesmå feil. Det er første gang jeg har opplevd, sier Qvist med en latter. Han er svært optimistisk i forhold til å bygge en nordisk storhet innen e-handel. Han sier at de skal satse på nettauksjoner også i fremtiden.

Qvist opplyser at de til nå har opparbeidet seg rundt det samme antallet kunder i Norge som de nå har kjøpt i Sverige.

Til toppen