BEDRIFTSTEKNOLOGI

Olivetti nyprofileres for profitt

Olivetti er død, leve Olsy. Olivetti tok med seg 550 kunder og 150 pressefolk til et to-dagers seminar i Lyon i Frankrike, for å forklare hvordan det nye selskapet Olsy - for Olivetti Systems - skal gi fortjeneste allerede i år.

Eirik Rossen
23. mai 1997 - 09:06

Annet halvår 1996 var et mareritt for det italienske IT-konsernet Olivetti. I forhold til samme halvår året før falt omsetningen med hele 17 prosent, og ingen våget å beskrive det nøyaktige underskuddet. Vissheten om det dårlige resultatet tegnet seg tidlig på høsten, og i en turbulent september måned ble ledelsen skiftet ut. Carlo de Benedetti måtte ut, og inn kom Roberto Colaninno. Siden solgte Benedetti seg ned til knappe 10 prosent av aksjene. Olivetti-gruppen framstår i dag som et i hovedsak amerikansk-eid selskap, med brorparten av omsetningen i Italia og Europa.

Den tradisjonelle maskinvareprofilen er lagt til side. Servere og pc-er er utskilt i et eget selskap, Olivetti PC Systems (OPC), der Olivetti-gruppen kun har en andel på 10 prosent. OPC har rett til å bruke Olivetti-merket på sine maskiner i 20 år.

Olivetti-gruppen samler i dag selskaper i tre sektorer: telekommunikasjon og telefoni, løsninger og tjenester innen informasjonsteknologi, samt IT-produkter til kontor og hjem.

Satsningen innen tele er foreløpig begrenset til Italia, gjennom selskapene Olivetti Telemedia og Omnitel Pronto Italia. Satsningen på IT-produkter til kontor og hjem kanaliseres gjennom Olivetti Lexikon, som også har fått en avdeling i Norge. Men Olivetti-gruppens egentlige IT-profil er konsentrert til Olsy, med det formelle navnet "Olsy - Olivetti Solutions". Med tiden skal halen forsvinne, og Olsy skal stå alene.

Formelt ble Olsy stiftet allerede ved nyttår, selv om blesten ikke kommer før nå i mai. Det er en stor internasjonal aktør innen systemintegrasjon, service og rådgivning, med en årsomsetning på 3 milliarder USD og 13.000 ansatte fordelt på 40 land. Bare 28 prosent av omsetningen gjelder maskinvare, kjøpt fra blant annet leverandører som Digital, IBM og Compaq i tillegg til OPC. 53 prosent av omsetningen er service og løsninger, 19 prosent er spesialiserte systemer.

39 prosent av omsetningen går til Italia. 41 prosent går til resten av Europa. Resten fordeles mellom Asia, Nord-Amerika og Sør-Afrika.

Markedsmessig er fordeling 55 prosent til bank og finans, 22 prosent til offentlig virksomhet, 11 prosent til industri - hovedsakelig europeiske bilselskaper som Fiat, Pirelli, Mercedes-Benz og Renault - 8 prosent til telekom og 4 prosent til butikksystemer. At det siste er så beskjedent, skyldes at virksomheten er konsentrert om noen få land, først og fremst Storbritannia og Sør-Afrika.

Kundemassen er svært konsentrert.

- 40 prosent av omsetningen kommer fra de 100 største kundene, forklarer toppsjef i Olsy, Claudio Montagner. - 65 prosent kommer fra de 500 største kundene.

Utskillelsen og salget av OPC har gjort det mulig for Olivetti-gruppen å kjempe seg fri fra konsernets vanskeligste kunder, de i Italias offentlige sektor. Disse har vært notorisk dårlige betalere, gjerne med 360 dagers utsettelse mellom leveranse og betaling.

- Dette finner vi oss ikke i lenger, tordner toppsjefen sjøl, Roberto Colaninno. - I Olsy skal vi ikke lenger se på Italia som noe prioritert område. Vi varsler at vi ikke vil samarbeide med kunder som ikke er rede til å følge våre betalingsbetingelser. Vi er profesjonelle aktører som tilbyr våre produkter, våre tjenester og vår kompetanse til markedspris.

Colaninno og Montagner forsikrer begge to at den nye holdningen ikke har gitt færre kunder, men innrømmer at visse kontrakter er gått til andre selskaper. På den andre siden har et stille arbeid fra januar til april gitt både nye kunder og 330 millioner USD i nye ordre.

Redningen for Olsy er en solid tradisjon med langsiktig samarbeid med store kunder. Vilkåret for at denne planken kan gi profitt, er at kundene pleies bedre og tilbys produkter som kan fremme deres forretningsvirksomhet. Stemningen blant de 550 kundene som er representert her i Lyon, tyder på at budskapet når frem.

- Regnskapsmessig er utviklingen positiv, understreker Montagner. - Første kvartal i år ga et underskudd før skatt på 25 millioner USD av en omsetning på 890 millioner. Annet kvartal økte omsetningen til 720 millioner USD og et overskudd før skatt på 6 millioner USD. Jeg forventer profitt når regnskapet for hele året skal gjøres opp.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra