Om å kaste bort en merkevare på nett

I dag hadde jeg egentlig lyst til å fortelle deg om et alldeles fantastisk, magisk nettsted. Problemet er bare at det ikke finnes.

Saken er nemlig at jeg nettopp har lest de tre Harry Potter-bøkene av J. K. Rowling. Hvis du ikke kjenner denne litterære nyskapningen, kan jeg fortelle deg at det dreier seg om barnebøker om en tolv år gammel gutt som viser seg å være trollmann og blir sendt på magi-skole.

Hvis du kan tenke deg en slags kombinasjon av Roald Dahl og Narnia-bøkene, med en ekstra dæsj hekser og trollmenn, så nærmer du deg. Det er magiske, fantastiske og rett og slett trollbindende bøker å fortape seg i - også for voksne. Av denne grunn har serien også vunnet en rekke prestisjetunge, internasjonale bok-priser, hvilket er vel fortjent.

Og så til nettet: Jeg regnet egentlig automatisk med at det ville finnes et fortryllende og fantastisk nettsted som tok utgangspunkt i Harry Potter- bøkene. Så jeg forsøkte www.harrypotter.com Du kan prøve selv. På URL'en ligger en opplisting av de tre titlene, en oversikt over forhandlere i en rekke land, og det er det. Jeg ble så skuffet at jeg til og med kikket på sidens kildekode, sikker på at det måtte finnes en hel verden under ett eller annet sted. Men nei.

Et raskt søk på yahoo.co.uk (den engelske er som regel bedre enn den amerikanske når det gjelder sær-britiske ting) avslørte at det faktisk fantes en hel kategori for Harry Potter-sider. Du finner den på denne adressen. Men ved nærmere ettersyn viste det seg å være kun fan-sider av svært variabel karakter, og altså det offisielle nettstedet som jeg allerede hadde besøkt.

Så med andre ord: Harry Potters fantastiske verden finnes ikke på nett, bare i bøkene. Og jeg forstår naturligvis at bøkene er utgangspunktet, og det man først og fremst tjener penger på i denne sammenhengen. Men ettersom de fleste i den engelskspråklige verden allerede har kjøpt bøkene (OK, en mild overdrivelse, men du skjønner hva jeg mener) og den er kommet i X antall oversettelser allerede, ville et attraktivt nettsted på dette tidspunkt antagelig understøtte merkevaren i langt større grad enn den ville ta noe bort fra salgspotensialet (om det altså er dette man er redd

for).

Så jeg kan vanskelig se dette som noe annet enn rett og slett et eksempel til skrekk og advarsel. Hvordan man kaster bort en merkevare på nett. Det finnes millioner av mennesker over hele verden som er fascinert av Harry Potter akkurat nå. Et spennende og underholdende nettsted kunne ha fanget opp denne interessen og kapitalisert på den i en mengde former:

Annonseinntekter og merchandising er åpenbare muligheter. Mer subtile (men ikke desto mindre slagkraftige) er mailinglister og opt-in nyhetsbrev, for ikke å snakke om levende diskusjonsfora og chats som antagelig ville være verdifulle tilbakespill for både forlag og forfatter, og dessuten svært salgbare fora for målrettet nisje-annonsering.

En del av meg respekterer i og for seg den litterære purisme som gjør at man bevisst (jeg har vondt for å tro at det er noe annet) styrer unna en kommersiell og interaktiv nettversjon av en litterær merkevare. På den annen side sett er jeg profesjonell nett-skaper selv. Og det skjærer meg i hjertet å se alle mulighetene som her er forspilt.

La oss derfor ta dette til alvorlig etterretning: Har du en merkevare, kan du bruke nettet til å bygge den opp ... eller du kan kaste den bort. Pass på at du gjør det rette med din egen!

Til toppen