Om web-design, grafisk design, kurs, brev-kurs og morgenkaffe

Et lite innspill med tanker om noe som ser ut til å ha forsvunnet i diskusjonen om hvem som er best til å gjøre hva, hvordan man skal gjøre det, hvilke kurs man tar osv., nemlig kommunikasjon, skriver Jan Gaupset i dette leserinnlegget.

Kompetansen hos brukerne av Internett er nå stor, og dette setter selvfølgelig store krav til oss som skal utvikle løsninger for dem.

Brukerne har kommet over det stadiet hvor man imponeres av gif-animasjoner og flash-sekvenser som ikke forteller noe om hva bedriften du besøker på Internett driver med, men er mer en show-off fra byrået som har utviklet løsningen. Bedriften som tar steget ut på Internett, er som oftest allerede etablert med egen profil, og det er her kommunikasjon og sosial intelligens kommer inn.

Grafisk formgivning har eksistert på nettet siden starten. Alt har form, og sammen med tid, kompetanse og utvikling har dette bare blitt viktigere og viktigere. Det er lenge siden tiden hvor programmereren også var "designer" og satt oppe på et mørkt loft med cola og pizza.

Design-debatten

Les:


Mulighetene ble flere og flere, og det ble viktig å få inn en grafisk formgiver som kunne jobbe i team med programmereren.

Bedriften som bestemmer seg for å kommunisere via nettet, trenger hjelp til det nye mediet, få informasjon om muligheter og begrensninger. Bedriften er ofte veldig "glad" i sin egen profil, og her er det kompetansen til en designer (der brukte vi uttrykket igjen gitt!) i team med prosjektleder og programmerere (hvis det da ikke er en og samme person) blir testet. En god design er hvis du sammen med oppdragsgiver greier å formidle videre bedriftens eksisterende profil, samt i samarbeid få frem den informasjon og tjeneste som kunden ønsker å få frem. Dette klarer du bare ved hjelp av evnen til kommunikasjon, og har du ikke det, hjelper det ikke samme hvilken utdannelse eller bakgrunn du har, eller hvor flink du er i Flash.

Det hele dreier seg om kommunikasjon, mellom deg og oppdragsgiver og oppdragsgiver mot potensielle kunder/brukere. Om utvikleren av nettstedet har tittel "designer", "utvikler" eller "prosjektleder" interesserer ikke oppdragsgiver. Det er sluttresultatet og løsningen som teller.

Jan Gaupset

Prosjektleder

ElTele Vest / Moldenett AS

Til toppen