Omadresser posten på nett

Fornyingsminister Heidi Grande Røys åpnet i dag Postens internettbaserte tjeneste for omadressering og oppbevaring av post. Tjenesten tilbyr sikker pålogging som skal hindre identitetstyveri.

- Det er viktig at store bedrifter går foran i utviklingen av sikre nettløsninger. Jeg er glad for at Posten viser vei og legger opp til et fleksibelt sikkerhetssystem som alle kan dra nytte av, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys, i en pressemelding.

På bakgrunn av en bekymringsfull utvikling knyttet til identitetstyveri, har Posten i lengre tid arbeidet med å utvikle en sikker løsing for å omadressere og oppbevare post. Posten måtte i slutten av august stenge den gamle tjenesten for omadressering via internett, da det ble oppdaget svakheter knyttet til sikkerheten.

- Posten tar sikkerhet på alvor og vi er glade for at vi nå kan tilby en internettløsning som ivaretar behovene for sikkerhet og personvern. Mer enn halvparten av alle omadresseringer skjer via internett, det er derfor viktig at vi kan tilby en sikker og brukervennlig tjeneste til en voksende kundegruppe, sier Dag Mejdell, konsernsjef i Posten, i en pressemelding.

Tjenesten som fornyingsministeren åpnet i dag benytter seg av tre ulike løsinger for sikker pålogging: Felles innlogging for offentlige tjenester (pin-koden fra skattekortet), BuyPass/Norsk Tippings spillerkort og BankID.

Ifølge tall fra Posten. melder rundt 600.000 nordmenn permanent adresseendring hvert år. Rundt 100.000 kunder melder om midlertidig omadressering. Om lag halvparten av Postens kunder velger å registrere adresseforandring via postens hjemmesider

Til toppen