Ombud vil ha iPhone fra flere enn Netcom

Forbrukerombudet ber Apple la flere aktører selge den populære mobilen.

Oslo (NTB): Netcoms vilkår for kjøp av Apples iPhone er i samsvar med kravene, mener Forbrukerombudet. Men Apple bør åpne for salg til andre aktører, sier ombudet.

Forbrukerombudet har den siste tiden fått henvendelser fra forbrukere som reagerer på at iPhone kun selges med Netcom-abonnement, samt at telefonen kun kan kjøpes med bindingstid. Med bakgrunn i dette har ombudet vært i møte med NetCom.

– Møtet var klargjørende, og vi er godt fornøyd med dialogen vi har med NetCom, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Under møtet bekreftet NetCom at kunden må binde seg til operatøren i ett år ved kjøp av iPhone, men at kontrakten kan heves mot et gebyr, som blir lavere jo lenger ut i bindingstiden man kommer. Betingelsene er i samsvar med kravene ombudet tidligere har stilt til mobilbransjen, og ombudet kommer derfor ikke til å gripe inn i saken.

Samtidig oppfordrer ombudet Apple til å åpne for flere operatører.

– Jeg registrerer at NetCom har en eksklusiv avtale nå, men jeg håper at Apple i den nærmeste fremtid vil åpne opp for salg til andre aktører, slik de har gjort i enkelte andre land, sier Thon.

    Les også:

Til toppen