BEDRIFTSTEKNOLOGI

Omfattende ansiktsløft for Google+

Men mange brukere synes det kanskje har blitt litt vel «luftig».

Mye har blitt flyttet på i den første store redesignen av Google+
Mye har blitt flyttet på i den første store redesignen av Google+ Bilde: Google
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. apr. 2012 - 08:40

Google rullet i går ettermiddag ut en ny design for selskapets nav og sosiale nettverkstjeneste, Google+. Endringene i utseende er svært store, og det har blitt lagt til ny funksjonalitet.

Google beskriver selv redesignen som bevegelse mot et enklere og vakrere Google. Det tyder på at mye av det som nå kan sees i Google+-designen, også kan bli flyttet over i andre tjenester. Google har allerede forsøkt seg med ulike endringer av blant annet den felles verktøylinjen til selskapets tjenester, men har måtte rulle tilbake til det gamle fordi endringene ikke har blitt godt mottatt hos brukerne.

Også endringene som ble innført i Google+ i går er omdiskuterte, noe som er synlig via en ny funksjon i tjenesten, nemlig en trendoversikt over hvilke hashtagger eller stikkord som benyttes mest. I går kveld var det #whitespace som var helt i tet.

Den nye Google+-designen er preget av mye luft. Veldig mye luft. Spesielt dersom man ser på sidene i et bredt nettleservindu. Norske Lars Fosdal skriver spøkefullt at Google+ har blitt Spacebook.

Tomrommet er ganske dominerende når man ruller litt ned på siden. <i>Bilde: Google</i>
Tomrommet er ganske dominerende når man ruller litt ned på siden. Bilde: Google

Disse blanke feltene har fått en del til å spekulere om at dette er områder Google vil bruke til annonser. Men Vic Gundotra, teknologisjef i Google, skal under en Hangout ha sagt at det ikke er tilfellet, men at Google har planer for disse områdene.

Dette har fått hasttaggen #usesforwhitespace til å bli blant de mest brukte. Der viser mange interessante forslag.

Den andre store endringen på sidene er at Google+-menylinjen har blitt flyttet til venstre og er gjort konfigurerbar for brukerne, noe som innebærer at brukerne selv kan velge hvilke ikoner som skal være synlige og i hvilken rekkefølge.

En oversikt over andre endringer finnes her. Der oppgis det også at 170 millioner Google-brukere har tatt i bruk Google+.

Videoen nedenfor tar endringer i sosiale nettverkstjenester på kornet.

Samtidig pågår det en omfattende diskusjon på Google+ om tilstedeværelsen til norske medier i tjenesten. Noen mener at Google+ har unnlatt å ta av og at det er bortkastet å bruke tid og ressurser der, mens andre mener at 170 millioner registrerte brukere – hvorav 100 millioner omtales av Google som aktive – er mer enn brukbart etter ti måneders alfa- og betatesting. Digi.no har en egen Google+-side som følges av nærmere 500 personer.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra