OmniTrees Internett-database vekker oppsikt

"Et flott sted for Internett-brukere" skriver amerikanske Newsbytes om OmniTree i Kristiansand. Det dreier seg om en database over nettsteder der en trestruktur leder deg klikkvis fram til akkurat den adressen du trenger.

Foreløpig er hovedkategoriene begrenset til fire: datamaskinvare, dataprogramvare, datalitteratur og handlesteder. Bruksmåten er enkel. La oss si du trenger en Windows 95-driver til et grafikkort som du installerte før du oppgraderte fra Windows 3.11, og som ikke vil samarbeide med det siste CD-spillet tenåringen har investert i. Kortet heter Diamond Viper PCI.

Du starter på greinen som heter Computer Hardware Area - hele nettstedet er på engelsk, unntatt en tospråklig norsk-engelsk seksjon for firmainformasjon. Maskinvare-området gir tre valgmuligheter, og det er åpenbart at Computer Parts and Peripherals er neste trinn. Her får du nye elleve alternativer, og du velger naturligvis Multimedia, VR, Graphics and Sound. Her er det 18 oppføringer, hvorav Graphic Cards som gir deg en liste over merker, blant dem Diamond. Et klikk på dette femte nivået fra stammen gir deg Diamond Services. Her vises et nytt tre med åtte underkategorier, og underkategorier under der igjen. Under Drivers and Software står Drivers Index. Klikker du på denne, overføres du til det området på nettstedet til Diamond hvor driveren til Viper PCI bare er et klikk unna.

På denne måten gis strukturert tilgang til rundt 35.000 pekere eller Internett-adresser, med nøyaktig den informasjonen du er ute etter.

- Tjenesten ble lagt ut 9. juni i år, forteller administrerende direktør i OmniTree Norge ASA, Audun Grønnestad.

- Tjenesten skal være gratis for brukerne, og finansieres med reklame. Vi begynte markedsføringen sist fredag, og er på jakt etter noen større annonsepartnere.

Selskapet ble grunnlagt i mai i fjor av Bengt-Roger Elstad og Ellen S. Elstad. Ideen krediteres Bengt-Roger, datatekniker og programutvikler med et ønske om å gjøre Internett lettere tilgjengelig. Gründerne har 32 prosent av selskapet, resten er fordelt på 46 eiere.

- Vi fikk inn investorer i april i år, gjennom en emisjon på 3,8 millioner kroner, forklarer Grønnestad.

Strategien har vært å skaffe brukere først. Å starte med en strukturert oversikt over datamaskinvare og drivere var et lite genistrek, som skaffet mange entusiastiske brukere på kort tid. Disse har kommet med tilbakemeldinger som har gjort det mulig å forbedre tjenesten. Den neste store innsatsen kommer på området Internett-handel, hos OmniTree kalt Shopping Area. Brukeren advares at dette området er under construction.

- Så raskt som Internett-handel utvikler seg, kan jeg kanskje ikke si at vi noen gang vil bli skikkelig "ferdige" med dette tilbudet. Men i løpet av de kommende to månedene vil du se store endringer.

Kvalitet er viktig for OmniTree: Alle pekerne sjekkes hvert døgn, slik at du kan være rimelig sikker på ikke å få feilmeldinger når du klikker deg fram. Den aktuelle "hit-ratingen" ligger foreløpig på 50.000 per måned - et typisk funn med trenavigering genererer fem til seks hits, bakovernavigering går gjennom cache og registreres stort sett ikke. Månedstallet vil sikkert øke dramatisk etter hvert som OmniTree blir mer kjent internasjonalt, og Shopping Area blir mer utbygget.

Til toppen