Omsider nettsalg av musikk til Europa

En av de store, amerikanske musikknedlastingstjenestene har åpnet sin første europeiske filial.

Napster er først ute av de store, amerikanske musikknedlastningstjenestene med å tilby musikksalg i Europa. Lanseringen skjedde torsdag denne uken. Riktignok er det bare britiske brukere som foreløpig har tilgang til tjenesten, men lanseringen må likevel sees på som et viktig skritt i retning av at denne typen tjenester også blir tilgjengelig i resten av Europa.

For Napster er den britiske lanseringen svært viktig. Trolig vil det ta flere måneder før den store konkurrenten, Apples iTunes Music Store, kommer med en tilsvarende europeisk tjeneste. I løpet av denne tiden har Napster muligheten til å skaffe seg et godt fotfeste i det europeiske markedet, selv om det allerede finnes nasjonale tjenester av samme type, blant annet i Storbritannia.

Den britiske utgaven av Napster, som er tilgjengelig her, vil tilby musikk til 1,09 pund per spor, eller 99 pence for de med månedsabonnement. Det er også mulig å betale 9,99 pund for ubegrenset tilgang til å lytte til streamet musikk, som ikke skal kunne kopieres eller lagres av brukeren. Tjenesten er kun tilgjengelig for brukere av Windows.

Christopher Gorog, sjefen for Roxio, selskapet som eier Napster, sier til News.com at videre lansering i Europa holdes igjen på grunn av lisensvanskeligheter med de store plateselskapene. Han håper dog at den britiske lanseringen vil sette fart i forhandlingene andre deler av Europa.

- Vi håper på å kunne flytte inn i ett eller flere europeiske territorier innen slutten av året, sier Gorog, som forteller at en vellykket paneuropeisk utrulling er viktig for Napsters muligheter til å gå med overskudd. Det er blitt brukt 150 millioner dollar på å bygge opp den infrastrukturen som tjenesten baseres på.

- Jo raskere vi kan rulle ut i Europa, desto raskere kan vi greie "break-even", understreker Gorog.

Til toppen