Internett har de seneste årene vist seg å være en effektiv kanal for å kommunisere ledige stillinger og for å markedsføre egne jobbferdigheter. Selve utvelgelsesprosessen har stort sett blitt overlatt til tradisjonelle selskaper og metoder.
Korn/Ferry Interational, som står bak tjenesten Futurestep, leder nå an i internettifiseringen av tradisjonell ledelsesrekruttering. Korn/Ferry hevder at Futurestep gjør det mulig å sile kandidater elektronisk like effektivt som ved manuelle prosesser. Dette kan åpne for sterk konkurranse både på tilbud og pris innenfor dette segmentet.
Futurestep retter seg mot å rekruttere mellomledere med rundt 75.000 til 200.000 dollar i lønn, og baserer seg på en totrinns utvelgelsesprosess, hvorav det første trinnet i sin helhet skjer ved bruk av Internett. Først må kandidater som søker jobb fylle ut et omfattende online spørsmålsskjema som skal gjøre det lettere for Korn/Ferry å finne ut hvilke kandidater som passer til hvilke jobber. Et spørsmål kan f.eks være om kandidaten foretrekker å jobbe med et fåtall relaterte prosjekter, et stort antall relaterte prosjekter eller et stort antall urelaterte prosjekter.
Når Korn Ferry får en konkret jobbforespørsel fra en klient, går de inn i databasen som er generert fra spørreskjemaet og siler ut en liste over de kandidater som bør passe til jobben ut fra hvilke egenskaper de har avslørt i denne testen. Korn/Ferry følger så opp med sjekking av referanser og foretar videointervjuer av kandidatene som ser ut til å matche en bestemt jobb. Etter å ha innhentet kandidatens tillatelse, blir navnet på vedkommende formidlet til den potensielle arbeidsgiver.
Futurestep har vært åpnet begrenset i Los Angeles siden juni og mer enn 90.000 kandidater har registert seg. Av disse har 60 prosent fylt ut hele online-skjemaet.
Denne kandidatbasen kan bli svært verdifull for Korn Ferry som tar en kommisjon på rundt 33 prosent av den lønn som vedkommende blir tilbudt første året...