Onkel Skrue ville ønsket seg WAP-telefon

SOLs shoppingtjeneste utvides nå med en WAP-løsning som skal hjelpe forbrukerne å finne den laveste prisen på ulike produkter. Prisbevisste kunder skal kunne sammenlikne prisen i nettbutikker mens man fysisk står i butikken og kanskje til og med holder varen i hånden.

Nå lanserer Norges største nettportal ikke mindre enn to nye tjenester til hjelp for den prisbevisste forbruker; en WAP-løsning og en prisovervåkingstjeneste. WAP-løsningen er slik at man nå kan sammenligne prisen i nettbutikkene mens man fysisk står i butikken med varen i hånden. Prisovervåkingstjenesten, eller den såkalte "Prisfalk", overvåker prisutviklingen på en vare, og varsler når prisen kommer til det nivå brukeren ønsker å betale.
SOL Shopping har avtale med de største og viktigste nettbutikkene innen kategoriene bøker, film, musikk og mobiltelefoner. Og prisene hentes direkte fra butikkene. På denne måten kan forbrukerne finne ut hvem som til enhver tid selger det ønskede produkt, og til hvilken pris. Nå er tjenesten også tilgjengelig på WAP, slik at man ikke er avhengig av en PC for å ha glede av den.


I stedet for for eksempel å stå på Storo Shopping, se en bok til 198 kroner, lure på hva den koster i en nettbokhandel, løpe hjem, skru på PC-en, taste inn adressen, taste inn navnet på boken, få opp prisen, finne ut at den ble 10 kroner dyrere å kjøpe på nett på grunn av frakt og porto, ta trikken tilbake til Storo Shopping og kjøpe boken i butikken, kan man nå bare fiske opp WAP-en fra lomma og sjekke MENS man er i butikken. Man trenger ikke løpe hjem til datamaskinen.

- Et morsomt poeng er jo at du kan kontrollere den såkalte "prisgarantien" som en del butikker opererer med, mens du står i butikken, og kanskje oppnå en lavere pris allerede der, sier avdelingsleder Kristine Fiksen i SOL Shopping i en pressemelding.

Man kan også la SOLs "Prisfalk" overvåke priser på et bestemt produkt. Der kan man legge inn den høyeste pris man ønsker å betale for en vare. Prisfalken vil så varsle når og hvis varen er å få kjøpt til den ønskede prisen. Prisene overvåkes altså automatisk, uten at forbrukerne behøver å sjekke hver dag.

Vil du for eksempel ikke betale mer enn fem femti for en boks med kapteinsabeltannleverpostei, får du beskjed når og om prisen kommer ned i dette beløpet. Da gjelder det å løpe til Rimi.

For forbrukeren vil konseptet fremstå som meget enkelt både på WAP og på web. En taster inn ønsket produkt og søkemaskinen gjennomsøker partnernes tilbud på nettet og presenterer resultatet i en oversikt ordnet etter pris. Dersom man ikke finner en butikk med en akseptabel pris, setter man opp en "Prisfalk".
Fiksen uttaler at både produktsortiment og søkemuligheter vil utvikles løpende gjennom avtale med nye partnere, både innen eksisterende kategorier og nye produktgrupper.

- Under kategorien film kan man allerede nå søke på favorittskuespilleren og få en oversikt over hvilke filmer vedkommende har medvirket i, hvor de er å få kjøpt og hva de koster, sier hun.

Til toppen