Online Club håper på SOL-handel

Online Club har også vært i samtaler med amerikanske Cendant Corporation for å inngå et samarbeid. Men til tross for at SOL nå har trukket det lengste strået, håper OLC-sjef Arild Spandow at SOL kan hjelpe til med å løsne på handelen via nett.

Ifølge Arild Spandow, administrerende direktør i Online Club, omsatte selskapet for rundt 1,3 millioner kroner på nett i fjor. Han hevder imidlertid at det var kun den siste måneden som kan regnes som effektiv drift av "nettklubben".

Spandow vil ikke røpe noen tall overfor digi.no, verken om hvordan budsjettet, prognosene eller salget ser ut hittil i 1998. Han innrømmer imidlertid at det ikke går så veldig glatt.

Derfor har han desto større grunn til å ønske Scandinavia Onlines avtale med Cendant Corporation velkommen. Dette selskapet står bak det virtuelle kjøpesenteret Netmarket og datter selskapet Compucard Nordic som tar seg av det praktiske rundt varehandelen I tillegg ligger medlemskonseptet til British Airways, Executive Club under selskapet..

Cendant har, ifølge SOL, over 71 millioner medlemmer verden over og en omsetning på 150 milliarder kroner i over 100 land. Ifølge Cendant selv står imidlertid den interaktive handelen gjennom Netmarket og andre interaktive tjenester for fem prosent av denne omsetningen - eller rundt åtte milliarder kroner.

SOL har tatt svært godt i når det gjelder et selskap som er sterkt involvert i medlemskonsepter, markedsføring og online-virksomhet, men også er involvert i reiser og eiendomsbransjen. SOL har sikret seg en anseelig andel av avgiften som eventuelle medlemmer må betale (det er ikke bestemt hva den kommer til å bli, men anslagene ligger mellom 380 og 500 kroner). Til gjengjeld må nordmennene betale en lisensavgift til Cendant de nærmeste tre årene.

SOL har gitt den nye medlemsbutikken via nett arbeidstittelen SOL Club, og det skal startes butikker både i Norge og Danmark. Vareutvalget skal være alt fra PC, programvare og elektronisk utstyr til sport, videospill og reiseartikler. Det vil i første omgang bli lagt ut kun 3.000 artikler for salg.

Konseptet er imidlertid helt løsrevet fra dagens SOL Nærhandel.

- Det er absolutt en konkurrent til oss, det er ikke tvil om det, sier Arild Spandow i OLC.

- Men hvis det blir et profesjonelt opplegg og gjør at flere blir oppmerksom på handel på nett, er vi i utgangspunktet veldig positive til det SOL nå gjør, sier han og vil ikke ut med hvilke internasjonale samtalepartnere Online Club nå diskuterer å samarbeide med.

Ifølge DinSide er det i alle tilfelle klart at det amerikanske selskapet Norhouse kommer med et kjøpesenter på nett i Norge i løpet av sommeren.

Til toppen