RESULTATERFINANS

Online-trading fortsatt populært tross kursfall

På tross av store kursfall på Nasdaq og blant populære IT-aksjer, er det lite som tyder på at massene som bruker nettmegler går over til å konsultere en megler før kjøp eller salg av aksjer.

30. okt. 2000 - 07:28

Trading-volumet for nettmeglerne har falt etter at Nasdaq toppet ut i mars. Men et generelt kursfall på 35 prosent - og mer enn 90 prosent for enkelte internettselskaper - har ikke ført til at nettmeglernes kunder kaster inn håndkleet. Sammenliknet med samme tid i fjor er volumet fortsatt stigende og antall nye kunder viser fortsatt en positiv utvikling, om enn noe lavere vekst enn i vår, ifølge Wall Street Journal (WSJ).

- En sterk korreksjon på aksjemarkedet var det vi fryktet mest, særlig på grunn av at det aldri hadde skjedd i nettmeglingens historie, sier analytiker James Marks til WSJ.

Så langt har ikke traderne og investorene latt seg affisere av nedgangen. Lav kurtasje og enkel tilgang til informasjon fortsetter å tiltrekke kunder til nettmeglerne, og nedgangen i tradingvolumet tidligere i år indikerer bare at traderne er mer varsomme.

- Tidligere i år så vi at mange var raskt til å kjøpe da markedet falt. Men nå ser vi at traderne tenker seg om to ganger før de legger inn ordrer og heller venter litt, og følgelig faller volumet, sier Marks.

Noen få tradere har blitt nervøse etter nedgangen og har gått tilbake til å søke råd hos en aksjemegler:

- Noen som gikk over til å bruke en nettmegler og tapte mye penger på nedgangen, har opprettet sitt kundeforhold til en aksjemegler, men disse er relativt få, sier Greg Smith i Chase Manhattan.

Nettmeglerne kan puste lettet ut etter at et halvt år med et bear-marked (red.anm: nedadgående marked) ikke har medført en signifikant nedgang i trading-volumet.

- Nettmeglerne har lite å frykte. Volumet vil ta seg opp igjen når markedet har stablisert seg, sier Marks.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.