Onlinetjeneste dropper billigsalg

Den amerikanske onlinetjenesten Netcom dropper billigsalg av Internett-aksess. Nå mener ledelsen i bedriften at et slikt tilbud grenser til galskap.

Det magiske tallet på Internett i USA er 19,95. Det er månedsavgiften for fri bruk av Internett hos de største av de amerikanske Internett og online-leverandørene. Ubegrenset tilgang til Internett for en fast pris er mange Internettbrukeres drøm, men er tilsvarende et mareritt for mange av de amerikanske telefonselskapene. Debatten raser nå i USA hvem som skal betale for utbyggingen av et telenett som kan ta unna trafikken som Internett medfører.

Det hele startet hos mindre Internett-leverandører som tilbød fri tilknyttning for en fast avgift. Microsoft Network (MSN) fulgte etter i november før den største av alle, America Online (AOL), kom med sitt tilbud i desember.

Som en av de første tar nå Netcom bladet fra munnen og erkjenner at en for denne prisen ikke lenger kan levere en kvalitetsvare til forbrukerne.

- Vi bruker mer penger på å levere en vare som blir stadig dårligere, sier Netcoms styreformann David Garrison. - Istedet skal vi ta lederrollen og bli de første til å redusere abonnementsavgiften, sier han ifølge The Wall Street Journal.

Netcom har ikke tjent penger siden selskapet ble børsnotert for to år siden. Nå ser det ut til at fjerde kvartal i år skal gi overskudd. I fjor fikk selskapet et tap på USD 5,4 millioner, av en omsetning på USD 19,7.

Det interessante med denne beslutningen er at den kommer to uker etter at den største av de amerikanske online-tjenestene, AOL, overrasket hele markedet ved å instrodusere sitt USD 19,50 tilbud for fri bruk av Internett. Dette resulterte i at AOL har satt ny rekord i kundevekst på en måned, men også at selskapets servere ble travlere enn noen gang, at telefonlinjene på flere lokalnett er opptatt og at stadig flere kunder derfor rett og slett ikke får kontakt med AOLs tjenester. Og kundene klager. Netcom har fått de samme klagene i årevis og mener de tar konsekvensen av dette nå.

AOLs pressetalsmann Steve Sigmund sier til AP at gjennomsnittskunden har økt bruken av Internett med 20 prosent siden starten. Den nye prisen gjør at holder forbindelse døgnet rundt, noe som er en hard belastning på et amerikansk telenett som allerede er på bristepunktet.

Netcom vil lansere sine nye priser i februar, som skal gi flere tjenester og mer software til en høyere pris. De nye tjenestene skal i hovedsak rettes inn mot næringslivet der kundene vil betale mer for en bedre tjeneste. Men Netcom vil også gi eksisterende kunder dagens pristilbud inntil videre.

Til toppen