Ønsker felles nordisk «Facebook-politkk»

Forbrukerombudene mener nettsamfunn preges av reklame, også mot barn og unge.

Oslo (NTB): Forbrukermyndighetene i Norden vil utarbeide fellesnordiske standpunkter og vurdere markedsføring på Facebook og andre nettsamfunn.

Folk bruker stadig mer tid på sosiale nettjenester som Facebook. Samtidig flommer slike nettsamfunn over av reklame. Det har fått forbrukerombudene i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Sverige og Norge til å se nærmere på problemstillingen.

På et fellesnordisk møte som fant sted i Oslo 27. og 28. september besluttet ombudene fra de seks landene å ta sikte på utforming av fellesnordiske standpunkter. I første omgang er målet å få en samlet oversikt over hvilke former for reklame som finnes på de ulike nettsamfunnene. Deretter skal ombudene vurdere om reklamen overholder reglene som finnes for elektronisk markedsføring.

Spesielt vil ombudene se på problemstillinger som angår barn som er på Facebook og andre nettsamfunn. Forbrukerombudet påpeker at det finnes egne og strengere regler for reklame til barn, og at reglene også skal gjelde på nettsamfunn.

Ombudene vil også se på personopplysninger i forbindelse med at mye av reklame på nettsamfunn er målrettet og tilpasset medlemmenes profiler.

Neste trinn i prosessen for ombudene blir å kontakte datatilsynene i de nordiske landene for å få dem til å se nærmere på disse forholdene. (©NTB)

Til toppen