Ønsker ikke «Nextgentel-tilstander»

Telio-sjef Rune Strømmen er eneren innen bredbåndstelefoni, og nye kunder strømmer til. Men ikke alle er fornøyde.

Telio var først ute i Norge med å tilby bredbåndstelefoni og ble operativ 1. mars i fjor. Tjenesten ble tatt imot med åpne armer. Kundene kunne droppe sin dyre fasttelefon med Telenor og i stedet benytte bredbåndet til telefoni med gratis tellerskritt.

Administrerende direktør Rune Strømmen i Telio hadde som mål å få 50.000 kunder innen fjoråret. Det nyeste offisielle tallet fra forrige uke, er 45.000 kunder.

Like fullt ligger Telio klart i tet og antas å ha noe over halvparten av alle IP-telefonikunder i Norge. Det finnes i dag et førtitalls aktører i Norge som tilbyr denne tjenesten. Telekomanalytiker Tore Aarønæs spår at det innen årsskiftet vil være 200.000 nordmenn som har gått over til bredbåndstelefoni.

Telios kunder har ikke alltid vært like fornøyde. I mars i fjor var mange oppgitt over at det gikk både uker og måneder før utstyret var på plass. Men dette ble ansett som en barnesykdom.

Strømmen forsikret digi.no for ett år siden at Telio ville garantere leveranse innen to uker.

I dag tipser en frustrert kunde digi.no om elendig kundeservice.

– Telio begynner å få samme symptomer som NextGenTel, sier eks-kunden som nå har sagt opp abonnementet.

Han forteller om ustabil DSL-linje og at han ikke oppnår kontakt når han prøver å ringe. Kunden valgte å si opp abonnementet via Telios web 28. april og fikk en melding om at han ville bli kontaktet.

Til tross for gjentatte purringer har kunden ikke fått noen tilbakemelding. Når han forsøker å ringe kan det ta opp til en halvtime å vente, og svaret er at saken er til behandling og at han vil bli kontaktet.

I dag mottok han purring på ny faktura som om ingenting har skjedd.

- Vi ønsker ingen NextGenTel-tilstander, og vårt mål er å ha en gjennomsnittelig responstid på fem minutter, svarer Rune Strømmen til digi.no når han blir konfrontert med oppsigelsen..

Han vil ikke generalisere på bakgrunn av en kundes klage, men forsikrer at det er lite frafall fra kunder som er blitt fortrolig med teknologien. Det er på nytegninger kunder trekker seg, - før de er blitt kjent med bruken, mener Strømmen.

Han forteller til digi.no at Telio nå har satt inn flere ressurser på kundeservice for nettopp å unngå slike problemer.

- Det er klart det alltid vil være en utfordring når vi får så mange nye kunder inn samtidig. April slo alle rekorder med 8.900 nye abonnenter, forteller han.

Og Telio gjør det bra. Etter en investeringsfase gikk selskapet med overskudd i fjor. Omsetning endte på 42,3 millioner kroner og overskudd på 4,3 millioner.

Virksomheten i Sverige går derimot ikke i pluss og trekker overskuddet ned med vel to millioner kroner.

Telio har som mål å nå 100.000 kunder i løpet av året.

Til toppen