Onsrud frykter ikke konkurransen fra QuestBack

Det er et enormt marked med plass til mange aktører, mener FIRM-sjef Stein Onsrud (bildet). Han tror det er sunt med konkurranse, og er ikke redd for å bli slått på pris.

I går skrev digi.no om et nytt applikasjonsverktøy for innsamling av informasjon; QuestBack AS.
Les hele artikkelen her:
Onsrud og Haugland får norsk konkurrent

Tidligere Opticom-sjef Stein Onsrud, som tok roret i FIRM i februar i år, har bremset litt på den planlagte ekspansive rekrutteringen. Internasjonalt er selskapet nå oppe i 60 ansatte, og Onsrud regner med at de vil bli 100 i løpet av året. Nå har FIRM åpnet kontorer i New York, San Francisco og Stockholm, og det er viktig å sikre langsiktighet nå som selskapet skal hente inn frisk kapital.

- Jeg er overbevist om at vi vil lykkes på det amerikanske markedet, forteller Onsrud optimistisk. - Jeg har aldri opplevd en løsning som får så god respons. Alle bedriftsledere vi snakker med sier løsningen er veldig aktuell. Det er bare et tidsspørsmål. Markedet må modnes, hevder Onsrud som ikke er bekymret for om QuestBack eller andre aktører legger seg under FIRM i pris.

Sannsynligvis vil prisen på QuestBacks applikasjon være en tidel av prisen på Confirmit. QuestBack opplyser til digi.no at på anbudsrunder hvor de to selskapene har deltatt sammen, har FIRM operert med priser som er ti ganger så høye som Questbacks.

Nå må det tas med i betraktningen at QuestBack ennå ikke har lansert sitt produkt, og det er derfor vanskelig å sammenlikne. Onsrud vil heller ikke uttale seg om QuestBack spesielt, fordi han ikke kjenner applikasjonen.

- Det er positivt at det kommer nye konkurrenter på banen. Da blir markedet mer oppmerksom på denne typen applikasjoner, sier Onsrud til digi.no.

Så fortsetter egenprofileringen: - Firm har en totalløsning som er veldig bra. Et brukervennlig grensesnitt er bare toppen av isfjellet. Det er viktig at kunden kan gjennomføre et prosjekt fra A til Å, og vokse med prosjektet.

Selv om brukerne av Confirmit må kurses før de begynner å bruke verktøyet, mener Onsrud det er brukervennlig nok.

- Når våre selgere greier å generere omfattende spørreundersøkelser etter en kort innføring, er systemet brukervennlig nok.

Onsrud sier også at dersom QuestBack kommer til å ligge ti ganger under i pris, vil de måtte selge tilsvarende mer for å kunne tjene penger.

Han tror dessuten Firm og QuestBack satser på to forskjellige markeder, men legger til at han tar alle konkurrenter på alvor.

Onsrud opplyser at det kan være en mulighet for at FIRM vil lansere en enklere versjon av Confirmit. - Markedet bestemmer. Det er i hvert fall lettere å utvikle en forenklet versjon av en applikasjon enn å gjøre det omvendt, sier han.

Til toppen