Onsrud og Haugland får norsk konkurrent

Det norske selskapet QuestBack utfordrer nå FIRM og programvaren Confirmit med sitt nye verktøy for innsamling av informasjon. Flere store aktører skal ha meldt sin interesse.

Gründer Bjørn Haugland og administrerende direktør Stein Onsrud i FIRM har hittil fått mange store kunder med sin programvare Confirmit, et verktøy for å gjennomføre markedsundersøkelser eller samle inn og bearbeide informasjon via Internett.
Les mer om FIRM her:
Norsk selskap leverer globale nettintervjuer
Ut og inn med Stein Onsrud
Nok en grunder som ikke vil sjefe
FIRM kalkulerer med underskudd
Gründeren spiller Yatzy på Nordpolen

For et drøyt halvår siden ble et nytt norsk selskap etablert, med relativt lik forretningsidé. Selskapet - og produktet - er kalt QuestBack og tilbyr et web- og serverbasert verktøy for å gjennomføre ulike undersøkelser. QuestBack har brukt det norske selskapet Inventura Technology som teknisk partner på strategi og utvikling.

Fordelen med disse verktøyene, både Confirmit og QuestBack, er at kunden får tilbakemelding i form av statistikker, grafer og oversikter nesten umiddelbart etter at spørsmålene er besvart av respondenten. Tidligere, da slike undersøkelser som oftest ble gjennomført manuelt av ulike analysebyråer, kunne samme jobb ta opptil flere måneder. Nå får man tilgang til respondentenes svar med en gang.
Andreas Gulliksen, som er utviklingsdirektør i QuestBack, forteller til digi.no at de ønsker å tilby et verktøy som kan utvikle bedrifters relasjoner til kunder, ansatte, leverandører, partnere, brukere og andre forbindelser. CRM (Customer Related Management), HRM (Human Resource Management) og IR (Investor Relations) på dotcom-språket.


QuestBack har ligget lavt i terrenget siden oppstarten og har ennå ikke bestemt noen lanseringsdato.

- Vi tar det litt etter hvert, sier Gulliksen.

Han forteller imidlertid at bedriften allerede har en del større aktører, både nasjonale og internasjonale, som er igang med å prøve ut verktøyet. En av kundene er rekrutteringstjenesten Jobline. Analysebyråene er aktuelle både som kompetansepartnere og kunder.

Gulliksen og QuestBack satser på et mer brukervennlig verktøy enn konkurrenten. - I stedet for at kunden skal måtte kurses i bruk av verktøyet, vil vi satse på større brukervennlighet. Hvem som helst skal kunne skjønne det. Verktøyet skal være både intuitivt og selvforklarende.

En teknisk "finesse" er at kunden kan ha en dialog med respondentene etter at de har sendt inn svarene sine, selv om respondentene er anonyme.

- Det begynte som et verktøy for å utvikle internkompetansen i bedriften og ble fort en forretningsidé. QuestBack ble etablert i desember i fjor. Tanken er å raskt kunne hente informasjon og videreutvikle denne, sier Gulliksen.

Han legger til at selskapet har fått veldig positive tilbakemeldinger, både på brukervennlighet og pris.

Til toppen