AVTALER & KONTRAKTER

Opera blir ikke enige med Google

Lukrativ søkeavtale utvides med 30 dager.

31. mai 2012 - 16:26

Opera Software sin klart mest innbringende avtale, om å formidle Googles søketjeneste gjennom sin desktop-nettleser, løp ut i dag.

For to måneder siden ble avtalen midlertidig utvidet, i påvente av pågående forhandlinger. Nå har partene blitt enige om å utvide avtalen med 30 dager. Ut juni måned.

- Vi går ikke ut med verdien, men det er en veldig stor avtale for oss. Google utgjør majoriteten av våre inntekter på desktop, sier IR-direktør Petter Lade i Opera Software til digi.no.

Kvart milliard

Analytiker Peder Strand i SEB Enskilda anslår verdien på avtalen til mellom 200 og 250 millioner kroner i året.

- Søkeavtalen på desktop med Google utgjør 20 til 25 prosent av Operas totale inntekter, sier Strand til digi.no.

Han tror partene nå forhandler om en langt mer komplisert avtale enn forrige gang.

- Tidligere har det kun vært søk. Nå vil jeg anta at de kikker på flere ting. Det kan blant annet være interessant å kikke på avtaler knyttet til andre Google-tjenester, som eksempelvis Gmail, Google+ og Youtube, slik de gjorde med Opera Mini-avtalen.

Opera og Google har vært partnere lenge. At forhandlingene nå trekker ut tyder på at de diskuterer noe utover bare formidling av søketrafikk, mener analytikeren.

Ikke minst tenker han på spekulasjonene om at Facebook skal være interessert i å sluke det norske nettleserskapet.

- Det kan være helt udramatisk, men kan også skyldes at Opera holder tilbake, dersom det skulle være noe i spekulasjonene om at Facebook er interessert i å kjøpe dem. Da for eventuelt å avklare hva Facebook har av ønsker, sier Strand.

Desktop-søk langt mer lukrativt

Opera og Google har en separat avtale om formidling av søk gjennom mobilnettleseren Opera Mini. Den avtalen ble sist revidert i desember 2011 og løper i ett år.

- Slike avtaler og måten de er satt opp på, gjør at selv om avtaleperioden løper ut, har vi fortsatt en betydelig periode hvor vi får betalt og bringer trafikk til partneren, så lenge de er integrert i vår nettleser, sier Petter Lade.

Lade ønsker ikke å kommentere om det ligger noe dramatikk i at desktop-avtalen, som ved forrige korsvei varte i to og et halvt år, nå bare er utvidet med én måned.

- Her er det ingen cutoff for oss, men det er alltid hyggelig å forlenge en avtale mens man er i forhandlinger, sier Operas IR-direktør.

Avtalene om å formidle søketrafikk på mobil og desktop-versjonen av nettleseren har en enorm forskjell i verdi, ifølge Peder Strand.

- Et desktop-søk er verdt omtrent ti ganger så mye. Du kan spørre deg seg hvor mange flatskjermer du har bestilt på Komplett via pc-en din kontra mobiltelefonen, sier SEB Enskilda-analytikeren.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.