Opera blir trolig gratis

Den norske nettleseren Opera har hittil kostet 300 kroner for hver brukerlisens, men nå vurderer selskapet å tilby en gratis-versjon som viser annonser. Her er Operas strategi:

Det er ikke lett å konkurrere med to leverandører som deler ut sine produkter gratis. Likevel har Opera skaffet seg rundt én million brukere som har betalt 300 kroner (35 dollar) for det norske selskapets lille og raske nettleser.

Men jungeltrommer alene holder ikke i lengden - skal Opera klare seg fremover, må selskapet opptre mer aggressivt. Opera har derfor ansatt tidligere Spaceworld-sjef Rolf Assev som markedssjef og tidligere IBM-sjef Christian Thommesen som styreformann for å bedre selskapets markedsretting.
Les også:
Smartkortsikkerhet i Operas kommende e-post-leser
Opera 4.0 klar til våren
Ericsson valgte Opera-nettleser til skjermtelefonen
Test Opera for Linux på egenhånd
Nå skal Opera selges
Sammen med gründer Jon S. von Tetzchner legger de to siste hånd på en ny aggressiv markedsplan.


- Etter hvert som PC-ene blir stadig kraftigere, blir det mindre viktig at Opera er raskere enn Netscape og Internet Explorer. Vi må derfor legge nye planer, sier nå Assev til digi.no.

Assev forteller at Opera kommer til å satse på to markeder:

  • Det første er alle de PC-kjøperne som ikke har råd til en Pentium III og 128 MB RAM. Analyser viser at særlig PC-salget i Asia blir enormt fremover.
  • Operas andre satsning blir alle de nye typene bokser med Internett-tilknytning ("Internet Devices"). Selskapet har en stor fordel fordi Opera fungerer på enkle prosessorer og med lite minne. Dessuten begynte Opera for to år siden arbeidet med versjoner for Linux, BeOS, Mac og Psion/Symbian-systemet Epoc. Disse versjonene skal lanseres i juni, lover Operas markedssjef.

Fra Operas hjemmeside kan du allerede laste ned flere beta-versjoner.

- Gartner Group tror at salget av Internett-bokser som skjermtelefoner, TV-bokser, spillmaskiner, mobiltelefoner og lommemaskiner vil være større enn PC-er i 2003. Dette åpner store muligheter for oss. Dessuten har Microsoft med sin Windows-binding små muligheter i dette markedet, sier Assev til digi.no.

Opera har for lengst begynt å inngå avtaler med forskjellige leverandører av de nye Internett-maskinene. Nylig offentliggjorde selskapet en avtale med Ericsson og selskapet jobber med flere, men Assev vil ikke gi detaljer nå.

Men salget av programvare til ikke-PC-maskiner setter Operas prispolitikk under et ytterligere press. For når en maskin skal koste en tusenlapp eller to, presses prisen på operativsystemet ned til 100-lappen og nettklienten ned i 10-20 kroner.

- Vi vurderer derfor sterkt å gjøre om PC-versjonene av Opera til såkalt adware - det vil si at programmet er gratis mot at det dukker opp annonser i hjørnet. Men vi vil også fortsette å selge en versjon uten annonser. Den endelige beslutningen vil vi ta i løpet av april, sier Assev til digi.no.
Til toppen