Her ser vi Operas hoveddesigner (fra v.) Arnfinn Hushovd betrakte resultatet sammen med markedsdirektør Sean D´Arcy.

Opera bytter visuell profil

De fjerner også «software» fra logoen. Ringen skal signalisere selskapets bredde.

Opera Software bytter i dag logo og merkevareprofil. Overfor digi.no omtaler de endringene som den største rebrandingen av et norsk selskap noensinne.

Rødfargen er bevart, men logoen får et tredimensjonalt uttrykk. O-en som har fulgt selskapet i drøyt 20 år minner nå mer om en ring.

Dette skal bli et aktivt symbol som vil kombinere ulike grafiske elementer og produktnavn. En slags portal til «alt på nett», herunder opplevelser og «det som betyr noe for brukeren».

Samtidig er ikke endringene større enn at selskapets 350 millioner brukere nok vil kjenne seg igjen.

Nettleser er fortsatt viktig for dem, men Opera fremstiller seg nå som et internettselskap som utvikler mange ulike applikasjoner, blant annet innen komprimering av datatrafikk og sist også VPN-tjeneste for anonym surfing. Opera oppgir å ha verdens tredje største app-butikk for mobiltelefoner. Mobilannonsering er dessuten for lengst blitt deres viktigste og største inntektskilde.

Senest i mars under Operas kapitalmarkedsdag i New York fortalte toppsjef Lars Boilesen at de ønsker å utvikle sin portefølje med flere tjenester og produkter.

Ambisjonen etter identitetsendringen er at kundene som besøker en app store skal forstå at de ulike appene de tilbyr kommer fra Opera. Logoen skal også signalisere «alt du kan gjøre på nettet», får digi.no oppgitt.

Les også: Opera Software er ferdig med tenårene

Sløyfer «software»

Endringene gjelder ikke bare på produktnivå, men også firmalogoen der «software» nå tas vekk. Opera Software skal fortsatt være selskapets formelle navn, ingen endringer der, men dette vil ikke lenger gjenspeiles i logoen.

Så tilfører de en ny såkalt tagline. De fleste kjenner sikkert til uttrykket «Just do it» som Nike bruker i sin markedsføring. Opera innfører noen lignende med uttrykket «Do more».

I forrige måned varslet styret i Opera Software at de vurderer ulike «strategiske alternativer» som kan øke aksjonærenes verdi, etter at flere parter skal ha vist interesse. Det blir tolket som et mulig oppkjøp av hele eller deler av virksomheten.

Kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl forsikrer at endringen i profil og merkevare ikke har noe som den strategiske prosessen å gjøre.

- Dette skjer helt uavhengig. Vi har jobbet med rebrandingen i halvannet år, sier Greve-Isdahl til digi.no.

Det er reklamebyrået Anti som har utformet Operas nye logo, med bistand fra Operas egne designere. digi.no synes vi har sett noe lignende før...
Kommunikasjonsdirektøren tror dette blir den største rebrandingen i norsk historie, gitt de mange brukerne Opera har. Det skal derimot ikke ha kostet all verden.

- Jeg har ikke noe kronesvar, men vi har brukt mye interne ressurser. Vi har heller ikke så mye fysisk materiell som må skiftes ut. Det blir en ganske rimelig oppdatering.

Opera Mini til iOS-plattformen blir først ut med den nye profilen. Det skjer allerede tirsdag. Deretter skal endringene rulles gradvis ut til de øvrige produktene.

Den digre røde O-en utenfor Operas hovedkvarter i Nydalen i Oslo rekker de ikke å bytte ut med det første. Derimot skal de klokken 10 i dag rulle ut en 16 meter lang tekstilbanner på bygget, for å markere sin nye visuelle profil.

Ukjent for mange: Den virkelige visjonen bak Opera

Til toppen