Opera deler ut ny nettleser

Opera lovet en enda mindre og raskere nettleser før jul. Nå kan du laste ned den første prøveversjonen.

digi.no kunne i august avsløre at Opera snart var klar med en ny nettleser. I all hemmelighet har selskapet jobbet i over ett år med en omfattende omlegging. Ifølge en kilde digi.no snakket med som kjenner selskapet meget godt, er planen å lansere den ferdige versjonen av Opera 7.0 før jul.

I dag har selskapet lagt ut den første beta-versjonen av Opera 7.0 til gratis nedlastning her. Dermed er det godt mulig at selskapet blir ferdig før jul.

De fleste av nyhetene i Opera 7.0 er ikke umiddelbart synlige. Opera skal ha "kastet" sin gamle nettleser og har skrevet om alt fra bunnen av. Årsaken er at selskapet både ønsker og må støtte en standard som heter DOM, også kjent som dynamisk HTML (eller mer presist: DOM står for Document Object Model som gir en modell for beskrivelse av dokumenter, og i nettlesere som støtter DOM åpnes muligheter for dynamisk HTML).

I tillegg til DOM har inneholder Opera 7.0 en teknologi som stokker om Internett-sider til smalere sider som kan leses på en mobiltelefon.

Les også:

Støtten for DOM er viktig, for Netscape og Microsoft lanserte hver sin standard, men standardorganet W3C har så laget en offisiell DOM-standard. Standarden beskriver hvordan et Java-script kan kommunisere og kontrollere andre objekter på siden.


Med DOM2 kan man skape nettsider som forandrer seg etter hvert som du klikker eller utfører andre handlinger uten at du går til en helt ny side. Nå begynner det å dukke opp DOM2-baserte nettsider, men Opera har bare hatt delvis støtte.

Her kan du lese mer om W3C Document Object Model


DOM er en meget omfattende standard, og Opera har derfor måtte skrive om hele sin nettleser for å støtte standarden, får digi.no vite. Opera er fra før av kjent for sin kompakte størrelse, høye fart og små minnekrav, noe selskapet skal ha opprettholdt i den nye versjon, til tross for den nye funksjonaliteten. Farten skal til og med ha økt litt.

Dette er svært viktig for Opera som deler ut sin PC-baserte nettleser gratis for å skape PR for versjonene de selger til produsenter av TV-bokser og mobiltelefoner.

Til toppen