Opera dropper reklamen - vil ekspandere

Endelig stiller Operas PC-nettleser likt med Internett Explorer og Firefox, men det koster på kort sikt.

Opera Software har hittil hatt to versjoner av sin nettleser for PC. Den ene versjonen har vært gratis, mot at brukerne får et reklamebanner i nettleseren. Den andre var en betalingsversjon der brukeren slapp reklamen og fikk brukerstøtte.

De største konkurrentene, Internett Explorer og Firefox, er begge reklamefrie.

Nå mener Opera at reklamen og gratisversjonen har hindret større utbredelse av nettleseren. Derfor fjerner de begge deler og gjør gratisversjonen reklamefri.

Dette betyr at Opera kutter bort 55 prosent av inntektene fra PC-nettleseren, ifølge selskapets pressemelding. 30 prosent av inntektene kom nemlig fra reklamesalg i nettleseren og 25 prosent fra lisenssalg av betalingsversjonen.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Tor Odland var inntektene fra PC-nettleseren på 33 millioner i 2004. Det kan med andre ord være snakk om mellom 15 og 20 millioner kroner i årlige som forsvinner med et tastetrykk.

Opera mener likevel de vil tjene penger på dette. De resterende 45 prosentene av inntektene kom nemlig fra Google og andre partnere. Nå har selskapet en forbedret avtale med Google, og satser på stor økning i bruken av nettleseren, som følge av dette trekket.

- Vi gjør dette for å få en dramatisk økning i bruken, sier Odland.

Hvor realistisk er det å forvente en så stor effekt av dette?

- Vi mener vi har den beste nettleseren, og nå tar vi bort en barriere. Når Operas nettleser snakkes om i utlandet, kommenteres gjerne reklamen som en nedside i ellers positiv omtale, sier han.

Han forteller at selskapet samtidig har tilpasset seg mer til et massemarked.

- Tidligere har vi vært oppfattet som ganske tekniske og kompliserte. Nå har vi gjort nettleseren enklere å bruke, og redusert antallet menyer i standardoppsettet, sier han.

Odland mener suksessen til nettleseren Firefox har fått folk til å åpne øynene for alternative nettlesere.

- Microsofts Internet Explorer er på vikende front, og det ønsker vi å bidra til.

Selv om Opera kutter over halvparten av inntektene fra PC-versjonen, er det langt mindre dramatisk for hele selskapet. PC-nettleseren står nemlig bare for rundt en tredjedel av inntektene. Den største inntektskilden er mobilnettlesere, mens underholdningsmaskiner også bidrar noe.

Økt oppmerksomhet rundt PC-nettleseren kan også være bra for mobildelen?

- Ja, det er med PC-nettleseren vi når flest folk, så dette bygger merkevare, sier han.

Opera estimerer at det er omtrent 20 millioner brukere av PC-nettleseren. De har hatt over 100 millioner nedlastinger i årenes løp.

Selskapet lanserer samtidig langt mer avansert forumer, med mulighet for blogg og fotoalbum

Til toppen