Opera for Mac i år

Opera Software vil lansere sin nettleser for Macintosh i løpet av 1999, sier Opera-sjef Jon Stephenson von Tetzchner til digi.no.

Tetzchner sier at han aller helst skulle hatt med en demo til Apples utviklerkonferanse WWDC som gikk av stabelen for to uker siden i San Jose.

- Der ble det vist en rekke nye produkter for MacOS, og det burde vi også ha gjort.

Det gikk imidlertid ikke, men det som har godt er at Opera Software er i god dialog med Apple med tanke på utviklingen av nettleseren Opera for Mac-plattformen.

- Vi er i ferd med å hente inn nye ressurser for å få fortgang på arbeidet og jeg regner med at skjermdumper av den nye nettleseren for Mac kan presenteres om ikke lenge. Målet er at en nettleser kan lanseres i løpet av året, eller så raskt som mulig før det, uten at Tetzchner vil komme med mer eksakt tidspunkt.

Tetzchner ser heller ikke bort fra at nettleseren Opera kan bli nettleser nummer tre på maskinene fra Apple.

- Vi vil jobbe hardt for å få til dette neste år.

I Mac-miljøet stor interesse for Opera, selv om nettleseren ikke finnes for denne plattformen ennå. I Opera er det også betydelig større interesse for Mac-miljøet nå etter lanseringen av iMac, og Tetzchner tror at selskapet bør kunne selge like mange lisenser for sin nettleser for Mac som for Windows, som han sier er noen tusen i måneden.

- Vi registrerte at det ble lastet ned 50.000 kopier av den tyske nettleseren iCab for Mac som ble lansert tidligere i år (se lenge til sak under eller oppe til høyre. red. anm) i løpet av kort. Dette viser at det er et marked.

Tetzchner sier at iMacs profil uten diskettstasjon basert på at fremtidens programvare hentes via nettet passer Opera godt, siden selskapet leverer en nettleser som tar liten plass - Windows-versjonen får plass på en diskett - som kan lastes ned fra Internett innenfor rimelig tid.

- Mac-utgaven av Opera blir ikke så mye større enn Windows-utgaven, men vi trenger kanskje to disketter, sier han.

Opera jobber også med nettlesere til andre plattformer og jobber med ambisjoner om å kunne vokse fra en global markedsandel på nettlesermarkedet på rundt en prosent i dag til et tosifret antall prosent i nær framtid. Vi ønsker å være et alternativ til Explorer.

Til toppen