Opera forbereder internasjonal portal

- Portalen skal skape mer lojale brukere av nettleseren Opera, og vil rettes mot det internasjonale markedet, sier administrerende direktør Jon S. von Tetzchner i Opera Software.

I løpet av noen få måneder skal den internasjonale portalen i regi av Opera være på lufta. Men Jon S. von Tetzchner er hemmelighetsfull og vil ikke avsløre hvem man allerede har avtaler med og hvem man snakker med som samarbeidspartnere på innholdssiden.

- Vi vil være en internasjonal portal og skal ha internasjonale nyheter på tjenesten. Noen samarbeidspartnere på innholdssiden er bestemt, andre snakker vi med. Men jeg kan bekrefte at det er en rekke av de store. Vi har tenkt å ha nyheter, en emne-oversikt og en søkefunksjon, sier von Tetzchner.

De har satt seg som mål for trafikken på rundt én million besøkende. I dag har hjemmesiden til Opera daglig 200.000 besøkende, og von Tetzchner ønsker seg en femdobling av dette innen utgangen av året. I dag jobber det to personer mer portalen, men planen er at det i løpet av kort tid vil være en større gruppe som dedikerer sin tid til dette arbeidet.

- Vi har lojale brukere i dag, men vi vil få brukeren til å komme oftere og skape et 'community' som er tilpasset dem. Vi kan få dem til å oppdatere oftere og fortelle venner om oss. Vi har lojale brukere i dag, men vil gjerne få dem inn mer og mer. Dette er neste trinnet i denne prosessen, sier von Tetzchner og forteller at det totalt er rundt én million brukere av Opera-nettleseren. geografisk er disse jevnt fordelt mellom Europa og resten av verden.

På tjenesten skal det være annonser som kan gi ekstrainntekter til selskapet.

- Vi skal tjene penger. Annonser gir inntekter fra fem øre til 20-30 øre. Så det kan jo faktisk bli litt penger av dette som kan gi drahjelp til resten av firmaet, sier han. Han vil ikke at portalen umiddelbart skal sammenlignes med storebror Microsofts portal MSN.com.

- Foreløpig er MSN.com såpass store at vi kommer langt bak. Jeg håper de fleste portaler ikke vil se på oss som konkurrenter, sier von Tetzchner. I dag er det totalt rundt 16 ansatte i Opera. Resultatet for 1998 regner von Tetzchner med ender på rundt åtte millioner kroner i omsetning, med et overskudd på rundt én million.

Til toppen