Opera har kommet seg over kneika

Solid omsetningsvekst og overskudd i tredje kvartal.

Det norske nettleserselskapet Opera Software publiserte i dag sin tall for tredje kvartal 2010. De viser kraftig vekst i inntekter fra både pc-er og mobile klienter, og et solid overskudd. Regnskapet tyder på at Opera har kommet seg over kneika etter det kraftige omsetningsfallet i tredje og fjerde kvartal 2009 (se artiklene Skal vokse seg ut av sitt minuskvartal om tredje kvartal 2009 og Opera har fått en varig knekk om fjerde kvartal og hele året 2009), og det enorme underskuddet i første kvartal i år (se Enormt underskudd i Opera Software). I andre kvartal 2010 ble det klart at Opera hadde sikret bunnlinjen.

Omsetningen i tredje kvartal havnet på 178,3 millioner kroner. Det er 32 prosent mer enn i samme kvartal i fjor. Det er også ny kvartalsrekord for selskapet. Den forrige stammer fra andre kvartal 2009, på 172,4 millioner kroner (se Knalltall fra Opera).

Denne grafen viser hvordan omsetningen til Opera har utviklet seg de siste femten kvartalene.

Omsetning til Opera Software de siste femten kvartalene, i millioner kroner, fordelt på pc-er og andre enheter, i hovedsak mobiltelefoner.
Omsetning til Opera Software de siste femten kvartalene, i millioner kroner, fordelt på pc-er og andre enheter, i hovedsak mobiltelefoner.

Legg merke til hvordan omsetningen til pc-klienten sto for hele økningen fra tredje til fjerde kvartal i fjor. I utviklingen fra andre til tredje kvartal i år er tendensen omvendt: Det er «internettenheter», mest mobiltelefoner men også tv-bokser og liknende, som står for hele økningen.

I tredje kvartal i fjor ble både EBIT (resultat før renter og skatt) og nettoresultatet etter skatt negative, henholdsvis minus 4,6 millioner kroner og minus 12,0 millioner kroner. I tredje kvartal i år er EBIT 34,8 millioner kroner, mens nettoresultatet er 20,2 millioner kroner.

Denne grafen viser hvordan omsetningen til Opera fordeler seg på ulike målgrupper:

Omsetningen per målgruppe viser at Opera ennå ikke greier å øke mobilomsetningen i samme takt som økningen i antall brukere.
Omsetningen per målgruppe viser at Opera ennå ikke greier å øke mobilomsetningen i samme takt som økningen i antall brukere.

Det slående her er at antall brukere av Operas ulike nettlesere ser ut til å øke langt mer enn omsetningen. Tallet på månedlige brukere er antakelig i overkant av 140 millioner, mot godt under 100 millioner for et år siden. Grafen ovenfor viser at omsetningskategorien «andre», fortsatt er beskjeden i forhold til helheten, men er samtidig den som øker mest. Den består i hovedsak av selskapets mobilannonsetjeneste AdMarvel. Dette er et selskap i San Mateo i California som Opera kjøpte i januar i år, og som nettopp skal bidra til økt inntjening på mobilnettleserne Opera Mobile og Opera Mini.

En negativ detalj i regnskapet for tredje kvartal er en negativ kontantstrøm fra driften på 1,62 millioner kroner. Kontantstrømmen fra annen virksomhet er også negativ: Investeringer trekker 4,05 millioner og finansiering 13,1 millioner, slik at samlet sett er kontantstrømmen minus 18,8 millioner kroner. Hittil i år er kontantstrømmen minus 37,1 millioner kroner, mot pluss 17,0 millioner for de første ni månedene i fjor.

Forventningene til inneværende kvartal er at den delen av inntektene som kommer fra Opera Mini-avtaler med leverandører av mobiltelefoner vil minske, mens inntektene fra avtaler med operatører vil øke. Inntektene fra tv-bokser og liknende vil stå stille, mens pc-klienten vil, med julesesongen, utløse en større omsetning. Samtidig øker omkostningene, fordi både bemanning og aktivitet er i vekst.

I forhold til tidligere anslag for hele året er forventet omsetning justert opp, samtidig som forventet utgiftsnivå er justert ned. Omsetningen er justert opp fra 680–690 millioner kroner til 684–692 millioner kroner, mens utgiftene er justert ned fra 585–595 millioner kroner til 582–588 millioner kroner.

    Les også:

Til toppen