Opera har sikret bunnlinjen

Omsetningen holder seg, og kostnadene er lavere enn ventet.

Regnskapet til Opera Software for andre kvartal viser en omsetning på 169 millioner kroner, to prosent lavere enn i samme kvartal i fjor. Nettoresultatet før skatt ble 26,6 millioner kroner, mot 30,3 millioner kroner for et år siden.

Tallene for årets andre kvartal er langt bedre for første kvartal. Da var omsetningssvikten 7 prosent, og nettoresultatet før skatt havnet på minus 21,7 millioner kroner. De er også bedre enn prognosen som Opera oppga i mai i år, som gikk ut på inntekter mellom 165 millioner og 170 millioner kroner, og utgifter (utenom skatt) på 151 millioner til 154 millioner kroner.

Bunnlinjen synes altså sikret. Selskapet forklarer at de har greid å redusere kostnadene i større grad enn ventet. Overskuddet i andre kvartal er så stort at første halvår gjøres opp med en nettogevinst før skatt på over 5 millioner kroner.

Opera opererer med to hovedkategorier for omsetningen, pc-er og «internettenheter». Den siste kategorien omfatter spillmaskiner, tv-bokser og mobiltelefoner, og har tradisjonelt vært selskapets hovedinntektskilde.

Andre kvartal viderefører og forsterker den skjeve utviklingen mellom disse to inntektskildene de siste kvartalene. Sammenliknet med andre kvartal i fjor øker inntektene fra pc-er med 32 prosent til 59,1 millioner kroner, mens omsetningen knyttet til nettenheter faller med 14 prosent til 110 millioner kroner.

Opera gir et inntrykk av sterk og vellykket markedsføring mot teleoperatører og leverandører av mobile enheter. Det ble i andre kvartal inngått nye avtaler med blant annet operatører som Telenor og Verizon, og med mobilleverandører som Acer, ZTE, Sharp,

Realtek, Yulong, Huawei Mobile og Toshiba. Disse avtalene ser ikke ut til, i hvert fall på kort sikt, å kunne demme opp for inntektssvikten fra spillmaskiner og tv-bokser.

Samlet sett hadde Operas nettlesere over 120 millioner brukere i måneden i andre kvartal. Av disse var rundt 49 millioner pc-brukere. Opera Mini hadde til sammen 62,5 millioner brukere, hvorav 4,5 millioner skyldtes avtaler med mobiloperatører. Resten fikk sin Opera Mini direkte fra Opera.

Presentasjonen framført da tallene for andre kvartal ble bekjentgjort inneholder denne plansjen, som illustrerer fordelingen av inntektene på ulike kilder de tre siste kvartalene:

I løpet av første kvartal i år reduserte Opera staben med 50 årsverk til 707. Selv om de som ble nedbemannet fortsatte å jobbe for selskapet også i andre kvartal, er utgiftene knyttet til disse stillingene i i denne perioden i sin helhet oppført på regnskapet til første kvartal. Dette er en av de viktigste kostnadsreduksjonene fra første til andre kvartal. En annen viktig endring i kostnadene, er fravær av utgifter knyttet til oppkjøp. I første kvartal ble regnskapet belastet med 29,1 millioner kroner knyttet til oppkjøpet av Admarvel.

    Les også:

Til toppen