Opera Software og toppsjef Lars Boilesen (bildet) kjøper seg posisjon og vekst. Med denne ukens kjøp av AdColony kan de nå anslagsvis 700 millioner mennesker i sitt annonsenettverk. (Foto: Marius Jørgenrud)

Opera henter 800 millioner

– Det kommer flere oppkjøp. Ryktene om at Opera selv blir slukt fortsetter også med uforminsket styrke, tror Carnegie.

Opera Software melder fredag morgen at de har solgt 10 millioner nye aksjer i en rettet emisjon mot institusjonelle investorer i Norge og utlandet.

Emisjonen var overtegnet, og med en pris på 80 kroner aksjen har de hentet inn 800 millioner blanke kroner.

Pengene skal bli brukt til å øke kapitalbase for nåværende og fremtidige strategiske oppkjøp og forpliktelser, oppgir selskapet. Det er særlig knyttet til det ferske kjøpet av AdColony. Avhengig av earnout og ambisiøse vekstmål vil den handelen koste opptil 2,14 milliarder kroner.

Pust i bakken

Tidligere i år har Opera-aksjen vært handlet til langt over 90 kroner, som ble korrigert nedover da høye forventninger ikke ble nådd og ledelsen solgte aksjer.

Siste ukens nyheter har ført markedsverdien opp nærmere 14 prosent, og ved børsslutt torsdag ble Opera-aksjen handlet til 83,40 kroner stykket. Det er omtrent som ved begynnelsen av året.

Analytiker Espen Torgersen i Carnegie som følger selskapet tett ser nå en oppside og har et kursmål på 90 kroner med en hold-anbefaling til sine kunder.

– Det viktigste når de kunngjør oppkjøpet av AdColony er at de opprettholder sine prognoser til organisk vekst inneværende år. Nå får de et lite pust i bakken, sier Torgersen til digi.no fredag morgen.

Opera-ledelsen og toppsjef Lars Boilesen har mye goodwill i markedet etter at de har vist at de er flinke på oppkjøp, mener Torgersen, og da særlig med kjøpene innen annonsenettverk.

– Konklusjonen i forhold til Skyfire-oppkjøpet er fortsatt litt på hold, men annonsekjøpene deres har vært veldig, veldig gode, sier analytikeren.

– Tror du vi får se flere oppkjøp fra Opera Software på en stund?

– Helt sikkert. Her kan vi vise til det selskapet selv har sagt. De skal bredde seg ut geografisk der de ikke kan gjøre det organisk. I markeder der Opera har sterk posisjon fra før er det lettere å bygge organisk. I Russland er posisjonen sterk, mens det er den ikke i Frankrike, for å ta to ytterpunkter. I tillegg er det sannsynlig med oppkjøp som gir produktmessig spissing, noe kjøpet av AdColony er et godt eksempel på, sier Torgersen.

Lengre tids rykter og spekulasjoner om at Opera selv kan bli kjøpt opp forsvinner heller ikke.

– Oslo Børs har historisk sjelden klart å tenke stort og langsiktig nok. På generelt grunnlag og på grunn av den åpne aksjonærstrukturen vil ryktene rundt Opera fortsette med uforminsket styrke, sier Carnegie-analytikeren, som likevel mener Opera var et lettere oppkjøpscase for noen år siden.

    Les også:

Til toppen