Opera inngår mobilt partnerskap med Google

Forventer «signifikante» inntekter fra mobile Google-annonser.

Norske Opera Software lever av å lage nettlesere for PC-er, mobiler og andre enheter med internettilgang, som for eksempel spillmaskinen Nintendo Wii.

Nettleseren for PC-markedet deles ut gratis og uten bannerannonser, men selskapet tjener likevel flere millioner kroner i året på den. Det skyldes hovedsaklig en avtale med søkegiganten Google om å dele annonseinntektene fra søk generert fra nettleseren.

På mobilmarkedet får imidlertid Opera betalt for sin nettleser. Enten direkte fra sluttbrukere som laster den ned og kjøper en lisens, eller fra mobilleverandører som betaler en pris per enhet for å forhåndsinstallere Opera.

Nå forteller Opera at de har inngått en toårig avtale med Google, som gjør at Googles søkemotor blir standardvalget for mobile søk. Avtalen omfatter både Opera Mobile og Opera Mini.

Googles søkeboks blir tilgjengelig rett fra startsiden.

Per i dag tjener ikke Opera mye penger på Opera Mini, på tross av at det har rukket å bli en populær tjeneste. Ifølge Opera Software har 35 millioner lastet ned Opera Mini, og trafikken til og fra serverne som håndterer dataene utgjør hele 10-20 prosent av utenlandstrafikken til og fra Norge.

- Vi har gått fra 10 til 35 millioner mobile nettsurfere på et år - Vi har gått fra 10 til 35 millioner mobile nettsurfere på et år, sier Tor Odland, informasjonssjef i Opera, til digi.no.

- Med så mange brukere og så mye bruk, regner vi med at mobilt søk blir svært utbredt, sier Odland.

Han forteller at Opera har hatt en avtale med Google tidligere, men at de for et år siden byttet ut Google med konkurrenten Yahoo.

- Siden den gang har Google siklet på å komme inn i varmen igjen, sier Odland.

Han vil ikke oppgi hvor mye penger det dreier seg om, men Google har tidligere betalt store summer til PC-leverandører for å bli standardvalget på nyinstallerte PC-er.

Det mobile markedet er et satsningsområde for alle de store gigantene, og Google har trolig vært villig til å strekke seg for å nå ut til en stor brukermasse. Tor Odland tror avtalen vil gi betydelige inntekter for Opera Software.

- Med dette tror vi mobilt søk blir en signifikant inntektskilde for Opera - For oss er dette en veldig god kommersiell avtale. Med dette tror vi mobilt søk blir en signifikant inntektskilde for Opera, sier Odland til digi.no.

- Det er viktig for Google å nå ut med mobilt søk til brukere de ikke har hatt før, sier Odland, til digi.no.

Den offentlige versjonen av Opera Mini har gitt noe inntekter i form av annonser, men brorparten av inntektene herfra har kommet fra avtaler med store teleoperatører.

Opera Mobile skal ha blitt levert på mer enn 100 millioner enheter.

    Les også:

Til toppen