Opera kan bli rike på sin nettleser

Konservative anslag viser at Opera kan bli rike på annonsevisningen i sin nye nettleser, for verdens IT-brukere har kastet seg over Opera 5.0.

Som digitoday.no tidligere har skrevet, lanserte Opera Software sin lenge planlagte gratis-nettleser i forrige uke. Tidligere har den kompakte og raske nettleseren være en favoritt blant avanserte brukere, men med en prislapp på 40 dollar, var det vanskelig å konkurrere med Microsoft og Netscape. Men siden lanseringen 6. desember har brukerne veltet inn. For å skaffe seg mer oppmerksomhet og slippe å bygge ut en stor, egen server-park, allierte Opera seg med Download.com, en tjeneste under Cnet-paraplyen. På denne siden ligger nå Opera på både 8. og 9. plass med til sammen 360.000 nedlastninger på en uke.


- Totalt har vi målt over 600.000 nedlastninger i løpet av den første uken og vi har fått glimrende omtaler over hele verden. Vi har nå omtrent 100.000 besøkende hver deg og i løpet av dagen dukker vi opp på den store shareware-tjenesten Tucows, forteller markedsdirektør Rolf Assev til digitoday.no.

Assev regner med 2-3 millioner nedlastninger i løpet av de første månedene.
- Vår langsiktige suksess kommer når vi får mange portaler og ISP-er til å dele ut Opera som sin nettleser, mener Assev. Det er et begrenset antall avanserte brukere som selv laster ned nye nettlesere, mener han.

Opera har allerede inngått noen avtaler og arbeider med mange flere.
- Svært mange portaler og Internett-leverandører ønsker en uavhengig nettleser fordi både Netscape og Internet Explorer har så mange knapper og funksjoner som sender brukerne over til sine egne sider. Det er dessuten et problem at når en bruker oppgraderer til ny versjon, blir startsiden enten Netscape eller MSN.com, ikke portalens hjemmeside, forteller Assev.

Internett-selskaper kan tilpasse Opera selv eller få Opera til å låse oppstartsiden, lage menyknapper til egne tjenester og legge inn spesialtilpassede bokmerk-samlinger eller søkemotor-koblinger.

Det er hyggelige inntekter som lokker Opera til innsats:

digitoday.no har gjort følgende konservative regnestykke som indikerer Operas inntektsmuligheter. Regnestykket forutsetter at Opera får solgt alle annonsene som deres nettlesere utover verden kan vise.

Internasjonalt får man rundt 10 dollar for å vise 1.000 annonser til en Internett-bruker. Etter å ha delt med annonsedistributøren, sitter Opera kanskje igjen med 2-3 dollar. Hvis man sier at en vanlig bruker surfer 15 minutter hver dag unntatt helligdager, gir dette 4.500 annonsevisninger på et år. Opera kan dermed tjene rundt 100 kroner pr. nettleser pr. år.

Lykkes selskapet å spre ut forsiktige fire millioner nettleser og får solgt alle annonsene, kan selskapet omsette for 400 millioner kroner i året.

Assev vil ikke kommentere regneøvelsen, men benekter den ikke, og påpeker at han tror at det etter hvert skal gå greit å selge annonseplassen i nettleseren.
- Vi tror mange er interessert i å få vist en annonse som alltid ligger på topp, som ikke stoppes under lastning og som aldri skjules, sier Assev.

Si din mening
Ved å gjøre nettleseren sin gratis, tror du Opera vil lykkes markedsmessig internasjonalt?

Ja, Operas nettleser er genial og vil stjele andeler fra Explorer og Navigator
Ja, til en viss grad, men nettleserens markedsandel vil fortsatt være begrenset
Nei, det beste Opera kan håpe på er å opprettholde sin nåværende bagatellmessige markedsandel
Vet ikke

Trykk her for å se resultatet så langt
Til toppen