Opera kjøper mobil annonseplattform

Betaler opptil 130 millioner kroner for å tjene mer penger.

Opera Software har kjøpt opp AdMarvel, et amerikansk privateid mobilt annonseselskap.

Det norske teknologiselskapet har i dag rundt 50 millioner mobile brukere av nettleseren Opera mini, og oppkjøpet må ses i sammenheng med et ønske om å tjene penger på den store kundegruppen.

- Vi har hele tiden sagt at vi skal tjene penger på våre gratisbrukere. Dette oppkjøpet kan være en veldig spennende måte for oss å sikre oss flere inntekter, sier strategidirektør Rolf Assev til digi.no.

AdMarvel er en spesialist innen mobil annonsering, og er et såkalt mellomledd. De har en egen mobil annonseplattform, som Opera Software har vært kunder av en tid allerede.

Ifølge avtalen skal Opera betale 8 millioner dollar i kontanter ved kontaktsinngåelsen, og ytterligere dersom det oppnås noen tøffe mål ved milepæler om ett og to år.

- Målene er relativt tøffe, og dersom disse oppnås utløser det ytterligere 15 millioner dollar, sier Assev, som ikke legger skjul på at det er det amerikanske markedet som er viktigst innen mobile annonser.

Totalt kan altså oppkjøpet komme til å koste opptil 23 millioner dollar, eller vel 130 millioner kroner, hvis alt går etter planen.

AdMarvel ble grunnlagt i 2006 og har de siste årene rukket å bygge seg opp en bred kundebase verden over. Selskapet har i dag 15 ansatte som følger med i transaksjonen.

- Nå kommer vi tett på et det mobile annonsemarkedet i USA, som er hjemlandets for mobil annonsering. Dette kan gjøre Opera til en betydelig spiller i dette markedet, sier strategidirektøren.

    Les også:

Til toppen