Opera klarer seg godt i nettleserkrigen

Tjener gode penger tross finanskrise og hard konkurranse fra IE, Chrome, Safari og Firefox.

Opera Software konkurrerer i et vanskelig marked. Konkurrentene er giganter som Microsoft, Google og Apple, samt et superpopulært friprog-alternativ.

Internet Explorer, Chrome, Safari og Firefox deles alle ut gratis, og det samme må derfor Opera også gjøre.

Likevel klarer de seg godt i nettlesermarkedet, og nå legger de frem imponererende resultater i en periode der mange selskaper må fortelle om kostnadskutt og stagnasjon på grunn av finanskrisen.

Opera Software omsatte for 124,7 millioner kroner i årets tredje kvartal. Det er hele 53 prosent mer enn for et år siden da de omsatte for 81,8 millioner kroner. Veksten skyldes også ene og alene organisk vekst.

Resultatet endte på 25,9 millioner kroner, og dermed kan det slås fast at det er mulig for en utfordrer å levere gode tall i et så konkurranseutsatt marked.

Selv om nettleseren til PC-markedet deles ut gratis og ikke har annonser, så er det fortsatt penger å tjene. Opera økte omsetningen i dette segmentet med 62 prosent, og dro dermed inn 28 millioner kroner. Det skyldes trolig først og frems inntekter fra avtale med Google om å ha IT-gigantens søkemotor som standardvalg i Operas nettleser.

Omsetningen fra internett enheter, det vil si mobiltelefoner og andre enheter som har en internettforbindelse økte med 50 prosent og endte på 96,7 millioner kroner.

    Les også:

Til toppen