Internet.org er en bransjeallianse for å gjøre bredbånd tilgjengelig for folk flest. (Bilde: Internet.org)

Opera med på stort Facebook-initiativ

«Internet.org» skal gjøre bredbånd tilgjengelig for 5 milliarder mennesker.

Facebook-gründer og toppsjef Mark Zuckerberg kunngjorde i går initiativet Internet.org.

Med på initiativet, utenom Facebook, er Ericsson, Mediatek, Nokia, Opera Software, Qualcomm og Samsung.

Poenget med initiativet er å gjøre bredbånd tilgjengelig for absolutt alle verdens innbyggere. Det betyr ikke bare en storstilt utbygging av fysisk tilgang. Det innebærer også at kostnadene knyttet til aksess og bruk må ned.

I dag har anslagsvis 2,7 milliarder mennesker tilgang til Internett. Verdens befolkning er 7,17 milliarder. Vekstraten for internettilgang er 9 prosent i året. Slik vekstraten for verdens befolkning antas å utvikle seg (se Worldometers.info), kan det ta opptil 15 år før alle har bredbånd.

Partene bak Internet.org sier de vil utvikle fellesprosjekter og arbeide for å trekke med private aktører og regjeringer. Det skal arbeides spesielt tett med mobiloperatører. Samarbeidet innen Open Compute Project – et pågående Facebook-initiativ for effektiv og rimelig infrastruktur til databehandling – nevnes som modell.

Tre mål er satt for Internet.org: Rimelig tilgang til bredbånd, mer effektiv bruk av data, og utvikling av forretningsmodeller for å gjøre det lønnsomt for mobiloperatører, utstyrsleverandører, utviklere og andre lokale krefter å være med på initiativet.

Det skal blant annet satses på rimelige smartmobiler, teknologi for datakomprimering og rammeverk som kan gjøre «apper» mer effektive. Facebook sier de selv tar sikte på gradvis å redusere omfanget av sine apper med opptil 90 prosent, uten at brukerne merker noe på funksjonaliteten.

Effektiv programmering og redusert krav til ressurser har kjennetegnet nettleserne til Opera Software siden starten for 20 år siden. Selskapet har satset spesielt på kompakte nettlesere som gir tilgang til nettjenester selv fra enkle mobiltelefoner. Operas nettlesere har nå 300 millioner brukere hver måned verden over.

– Det er en del av DNA-et til Opera å la folk spare tid, penger og data. Vi tror at vi gjennom internet.org kan bidra til å fremme disse målene, sier Opera-sjef Lars Boilesen.

Til toppen