Opera Mini kan bli pengemaskin

Åpner mobil annonse-plattform med 66 millioner brukere.

Opera Software åpnet i går kveld sin egen annonseplattform, Open Mobile Ad Exchange, som er basert på teknologien de fikk gjennom oppkjøpet av AdMarvel i januar.

Målet er å tjene på den stadig økende kundemassen som bruker Opera Mini på sine mobiltelefoner.

Men også mobilbrukere med andre nettlesere.

I sommer rundet Opera Mini en milliard daglige sidevisninger, og nettlesertjenesten har nå 66,5 millioner unike brukere i måneden.

Annonseplattformen skal både gi innholdsleverandører økte inntekter, samtidig som annonsører (og ikke minst Opera Software) får utnyttet potensialet som ligger i Opera Mini.

- Dette er første gang mobilannonsering kommer til massemarkedet for mobiltelefoner som folk flest har, sier kommunikasjonssjef Tor Odland til digi.no.

Han sikter til den store brukergruppen for Opera Mini, de med såkalte feature-modeller. Dette er mobiltelefoner i det teknologiske mellomsjiktet. De har begrenset funksjonalitet, men har gjerne evnen til å kjøre Java-applikasjoner og Opera Mini.

Annonsene som formidles gjennom Open Mobile Ad Exchange vises som del av en nettside eller mobil applikasjon.

Enkelt forklart leier innholdsleverandører ut plass på sin «eiendom». Annonsene dukker opp ved å inkludere enkel JavaScript i koden.

- Dette er ikke en plattform som kun er tiltenkt Opera Mini-brukere. Annonsene kan også gjøres tilgjengelig for andre nettlesere, sier Odland.

Ukjent fordelingsnøkkel

Selv om Opera tilbyr både utviklere og innholdsleverandører å tjene penger på dette, så ønsker de ikke å gi detaljer om fordelingsnøkkel for annonseinntektene.

- Vi følger de prisene som er i markedet, er alt de ønsker å si om den saken.

Operas nettverk skal tilby målrettet annonsering. Det tilbys en mulighet for å skille mellom teleoperatør, håndsett eller mobil-modell og land.

- Her ligger det et enormt utappet potensial. Annonsene vil bli opplevd som mer relevante for brukerne. Eksempelvis vil ikke jeg nødvendigvis se reklame som ikke er relevant for en nordmann, sier Tor Odland.

- Hva med potensialet for nye inntekter for Opera? Hva vil dere tjene på dette?

- Vi får se, dette blir spennende. Vi har veldig høy trafikk og håper vi kan utnytte dette på en positiv måte.

    Les også:

Til toppen