Opera Mini passerer viktig milepæl

Stiller sterkt i konkurransen om å være Norges mest utbredte produkt.

Antallet månedlige brukere av Opera Mini passerte i januar 50 millioner, noe som er økning på 10 millioner brukere på tre måneder. Siden januar i fjor har antallet brukere økt med 150 prosent.

I motsetning til andre nettlesertall, kan Opera Software med temmelig stor nøyaktighet registrere hvor mange unike brukere av Opera Mini som finnes, siden nettleserne kobles til selskapets servere for å få levert innhold.

Det er flere grunner til at Opera Mini har blitt så populær. Nettleseren er gratis, den kan installeres også på temmelig enkle mobiler, den viser vanlige websider på en god måte på små skjermer og den kan i mange tilfeller redusere utgiftene knyttet til nedlasting av data over mobilnettet ved at dataene komprimeres i Opera Softwares servere før de sendes til mobiltelefonen.

- Vårt opprinnelige mål med Opera Mini var å gjøre weben tilgjengelig for alle, uansett nettverk eller mobiltelefon. Femti millioner aktive, månedlige brukere er en god start, sier Lars Boilesen, administrerende direktør i Opera Software, i en pressemelding.

Veksten til Opera Mini målt i månedlige brukere siden lanseringen i januar 2006.
Veksten til Opera Mini målt i månedlige brukere siden lanseringen i januar 2006. Bilde: Opera Software

Se vår bildereportasje fra Opera serverrom.

Med mer enn 50 millioner brukere stiller Opera Mini godt i konkurransen om å være det mest utbredte, norske produktet. Ostehøvelen har nok blitt solgt/levert i flere eksemplarer, men det over en periode på 85 år. Opera Mini ble først tilgjengelig for alle i 2006.

Hadde bindersen vært norsk, så hadde nok denne vunnet med klar margin. Men de første bindersene ble laget mer enn 30 år før norske Johan Vaaler fikk patent på sin.

Dersom leserne vet om andre norskutviklede produkter som brukes enda mer enn de nevnte, så nevn det gjerne i kommentarfeltet.

    Les også:

Til toppen