Opera liker dårlig at nettleservalget delvis skjules bak ti skjermvalg med konfigurering av Internet Explorer.

Opera misfornøyd med skjult valgskjerm

Vurderer å klage Microsoft inn for EU igjen.

Opera Software vant støtte hos EU da de klaget Microsoft inn for brudd på europeisk konkurranserett i 2007.

Som kjent endte saken med forlik. Fra mars måned ble Microsoft tvunget til å innføre en obligatorisk valgskjerm for 200 millioner Windows-brukere.

Her må de som bruker Internet Explorer (IE) velge mellom 12 ulike nettlesere i tilfeldig rekkefølge.

Men nettleservalget blir i visse tilfeller nesten helt skjult bak en mengde skjermbilder. Nærmere bestemt ti vinduer med IE-innstillinger.

Opera frykter at dette gjør at valgskjermen ikke fungerer etter hensikten.

Teknologidirektør Håkon Wium Lie sier at valgskjermen blir skjult hvis man laster ned både IE og valgordningen i en og samme Windows-oppdatering, ifølge The Register.

Noe av problemet ligger i at valgskjermen faktisk kjører som et nettleservindu i Internet Explorer. For å kunne vise valgene må nettleseren først konfigureres.

- Etter å ha gått gjennom ti skjermbilder med IE-innstillinger, så er det begrenset hvor mye mer du gidder å bla igjennom, sier Wium Lie til The Register.

Opera liker dårlig at nettleservalget delvis skjules bak ti skjermvalg med konfigurering av Internet Explorer.
Opera liker dårlig at nettleservalget delvis skjules bak ti skjermvalg med konfigurering av Internet Explorer.

Opera Software skal ha tatt dette opp både med Microsoft og EU, men de har ennå ikke avgjort om de vil sende en formell klage.

En slik klage kan føre til at EUs etterforskning gjenåpnes. Siden 2004 har EU bøtelagt Microsoft med rundt to milliarder kroner for brudd på antitrust-regler.

- Liten eller ingen effekt

Enn så lenge ser det ikke ut til at ordningen med nettleservalg har ført til særlige store endringer blant nettlesernes markedsandeler.

Opera Software har merket en stor økning i antall nedlastninger av deres nettleser, men det sier ikke isolert noe om bruken.

En tidlig måling blant nettstedene til Aller Internett viste at Opera hadde økt sin bruksandel med rundt 0,24 prosentpoeng uken etter valgskjermen ble satt i gang.

Både rubrikktjenesten Finn.no og A-pressen sier begge at de har merket liten eller ingen effekt av nettleservalget.

Ifølge Net Applications har Opera Software økt sin markedsandel med 0,02 prosentpoeng den siste måneden.

    Les også:

Til toppen