Markedet for Internett-terminaler og surfemaskiner ble spådd en lysende fremtid, men stadig flere prøver seg - og trekker seg. Noe av problemet er at maskinene blir mye enklere, men ikke så mye billigere.
Sonys eVilla kostet 500 dollar, noe som ikke er langt unna en vanlig PC i USA. At maskinen er enklere og mer driftssikker, ser foreløpig ikke ut til å interessere kundene stort. Sony tilbyr seg nå å kjøpe tilbake maskinene fra kundene, for å kunne legge ned portalen selskapet har forpliktet seg til å drive.
Også 3Com forsøkte å selge en iMac-lignende maskin kalt Audrey, men trakk etterhvert produktet: 3Com økser lovende surfemaskin
Allerede 13. september er det slutt for eVilla. Dermed ryker også en viktig og prestisjefylt kunder for norske Opera. Selskapet inngikk kontrakt om å levere nettleseren til eVilla-maskinen i sommer.
Sony har ikke gitt noen begrunnelse på begravelsen av eVilla, men det kan være at selskapet satser på Airboard i stedet.
Sony og norske Screen Media AS er to av mange selskaper som forsøker å ta ideen om Internett-terminal et hakk videre ved å gjøre maskinen flat og trådløs. Les: Sony lanserer surfebrett med TV