Opera planlegger børs-notering

Opera har store ambisjoner med sin nye gratis-nettleser og planlegger både en stor-emisjon og børsnotering.

Det norske programvareselskapet Opera Software har kastet jakka og planlegger et angrep mot de to store nettleserne Microsoft Internet Explorer og Netscape Communitcator 6. digitoday.no kan i dag fortelle at selskapet etter lange vurderinger har besluttet å lage en gratis-versjon av sin nettleser. I stedet for at den koster 39 dollar, vil nettleseren vise annonser. Opera er et av de helt få norske programvareselskap som selger sine produkter internasjonalt. Selskapets nettleser har et stort fortrinn fordi den tar så liten plass, både når du skal laste den ned og bruke den. Dette gjør den svært rask og åpner for bruk på lommemaskiner, mobiltelefoner og andre typer små datamaskiner.


Selskapet har i lengre tid planlagt sitt angrep på Microsoft og Netscape. For selskapet trenger partnere, større servere, mer folk og andre ressurser i sitt korstog, bekrefter gründer og toppsjef Jon Stephenson von Tetzchner overfor digitoday.no.

- Vi planlegger en ny emisjon for å finansiere vår ekspansjon med den nye gratis-versjonen. Vi skal kanskje hente inn opp mot 100 millioner kroner i en rettet emisjon, primært fra de eksterne investorene Teknoinvest og Four Seasons, forteller von Tetzchner til digitoday.no.

Sist emisjon i februar på 34 millioner kroner priset Opera til 450 millioner kroner.
- Vi har vel ambisjoner om en vesentlig høyere prising nå. Det har skjedd mye siden februar - blant annet har vi lansert en serie nye versjoner og vi har inngått kontrakt med Ericsson og Psion, påpeker Opera-sjefen.

Opera har i det stille bygget ut bedriften kraftig. I dag har selskapet 80 ansatte og vil nå 100 i løpet av året. Fra å være et rent utviklerselskap, jobber nå bare halvparten med koding. Resten er markedsfolk, brukerstøtte og administrasjon, forteller Opera-sjefen.

Det norske programvare-selskapet har allerede kommet langt i sine planer.
- Vi har skaffet oss en rekke partnere som skal hjelpe oss å spre gratis-versjonen. Samtidig planlegger vi et kontor i USA, men vi skal ikke gjøre det til hovedkvarter slik mange andre norske teknologiselskaper har gjort, sier Opera-sjefen til digitoday.no.

Hva slags partnere det er snakk om vil ikke von Tetzchner si noe om. Men han bekrefter digitoday.nos gjettinger: Opera må gjøre avtaler med Internett-portaler som kan dele ut Opera-versjoner med sin egen logo eller PC-leverandører som vil legge ved den nye nettleseren på maskinene de selger.

- Microsoft har et stålgrep på PC-leverandørene, så det er vanskelig å få til, sier von Tetzchner. I tillegg til portaler, ruster vi opp vår egen serverpark for å håndtere langt flere nedlastninger.

På spørsmål om videre finansiering og børsplaner, bekrefter Opera-sjefen planer om børsnotering.
- Vi planlegger en børsnotering, sannsynligvis i løpet av 2001. Dette er noe vi vurderer løpende, sier han til digitoday.no.

Til toppen