Opera roper høyt for å komme på plakaten

Tirsdag publiserte digi.no tall for nettlesermarkedet. Onsdag lanserte Opera sin 4.0-versjon. Fra i dag håper det norske selskapet at også de kommer med i oversikten over nettlesere. Men det forutsetter at de gir bort Opera gratis.

Norske Opera Software lanserte i går fjerde versjon under PC Expo 2000 som arrangeres i New York denne uken.
Les:
Opera 4 lansert i dag

Det innebærer også startskuddet for en kraftig ekspansjon av det norske produktet i markedet. Det gjelder både for desktopper med Internett-tilgang, men ikke minst for trådløse applikasjoner.

Rolf Assev har blant annet jobbet i PR-byrået Geelmuyden.Kiese tidligere. Nå sitter han med oppdraget for å spre ordet om den norske miniputten i det globale markedet.




Og han har litt av en oppgave.

Til nå har lisensen på programvaren kostet 35 dollar årlig. Den øker nå til 39 dollar. Assev bekrefter at de fortsatt diskuterer om de skal begynne å gi bort Opera i gratisversjoner. Han opplyser at de har satt seg som mål å komme opp i 3,5 prosent av nettlesermarkedet på bordflaten i løpet av to og et halvt år. Men de har likevel ikke rukket å få den ut i forbindelse med storlanseringen for 4.0.

Opera estimerer at de selv har mellom 1 og 1,5 millioner brukere som i dag benytter programvaren. Hvis volumet på "internettbefolkningen" beregnes omtrent til 200 millioner mennesker i dag (Gartner Group), blir Operas andel på rundt 0,5 prosent. Det innebærer at de skal 14-doble antallet innen år 2003.

Gartner Group beregner en dobling av internettpopulasjonen de nærmeste årene. 3,5 prosent av 400 millioner mennesker blir da rundt 14 millioner Opera-brukere i 2003.

Og da vil Opera sannsynligvis også være med på de offentlige statistikkene som blant annet StatMarket publiserer. Den viste nemlig ikke Opera-tall.

Les saken i digi.no her:
Explorer okkuperer snart hele weben

Ifølge Rolf Assev har de selv definert seg i kategorien sammen med Netscape. Det vil si at også Netscape-tallene blir litt skjeve i StatMarket-oversikten, det vil si noe for høye.


- Dessverre så klarer ikke deres målinger å registrere Opera for annet enn Netscape. Bakgrunnen er at mange web-designere i dag lager sider som er optimalisert for Internet Explorer og Netscape. For at Opera skal få best mulig mottakelse på disse sidene, så har vi valgt å utgi oss for å være Netscape/Opera i vår "User Agent String". StatMarket leser oss dermed som, Netscape, forklarer Assev.

- Vi jobber mot StatMarket for å få synliggjort andelen vår, sier han og opplyser at de har stor tro på spådommen om at håndholdte, trådløse maskiner vil overgå desktopper med Internett-tilgang om få år. Dessuten er Opera svært spent på utviklingen av operativsystemer som Linux i forhold til Windows-markedet der Assev innser at det blir knallhardt å få skikkelig fotfeste.

Til toppen