Opera ruster opp, skal doble staben

Den norske nettleser-leverandøren Opera skal ut i verden. For å klare dette søker selskapet nå etter seks mellomledere og 30 utviklere og selgere.

Inntil nylig var Opera en hemmelighet for de mest aktive Internett-brukerne - programmet ble ikke markedsført, men spredde seg fra bruker til bruker. Dette har gitt Opera en million brukere, men selskapet er likevel en dverg ved siden av Netscape og Microsoft.

Opera skal derfor kommersialiseres, og gründer Jon S. von Tetzchner har trukket inn ny styreformann (tidligere IBM-sjef Christian Thommesen) og ny markedssjef (tidligere Spaceworld-sjef Rolf Assev). Men dette var bare først trinn i raketten.
Les mer om Operas nye giv:
Psion lisensierer Opera
Ny Opera-alfa for Linux
Opera blir trolig gratis
Nå skal Opera selges
Opera søker i disse dager etter en rekke nye folk, blant annet seks mellomledere, derav internasjonal markedssjef, PR-sjef, IT-sjef, web-sjef, markedsjef for selskapets portal og controller. I tillegg ønsker selskapet seg utviklere på plattformene de nå lager nettleser for.


- Vi er nå inne i en helt ny fase der vi retter oss mot det kommende Internett-boksmarkedet, noe som krever en større stab. Men utviklere er det viktigste, det gjenstår en god del utvikling når vi går fra bare Windows til seks forskjellige plattformer, sier Assev til digi.no.

Totalt skal Opera ansette opp mot 40 nye mennesker i løpet av året, hoveddelen av dem utviklere og selgere. Dette er nesten en dobling av staben, fra dagens 50 ansatte.
- Vi har et stort trykk på folk som vil jobbe her, men vi har også gått ut med stillingsannonser for å tiltrekke oss folk som kanskje ikke er på aktiv jakt, forteller Assev.

Assev forteller at Opera enda ikke har bestemt seg for om selskapet skal lage en gratis-versjon av sin nettleser som viser annnonser.

Til toppen