Opera sliter med økte kostnader

Det norske nettleser-selskapet Opera vokser kraftig, men det gjør også kostnadene.

Hele syv uker etter at kvartalet ble avsluttet la nettleser-selskapet Opera frem tall i dag. Og de er ikke så lystig lesestoff, for selv om Opera klarer å løfte salget, øker kostnadene like fort.

Omsetningen steg fra 37,5 millioner i fjorårets tredje kvartal til 53,2 millioner kroner i år. Det var en økning på hele 42,5 prosent. Rundt to tredjedeler av inntektene kommer fra "internet devices", hvilket primært er mobiler. Resten kommer fra søkeinntekter fra PC-versjonen av Opera, for her har selskapet inngått en avtale med Google.

Men på tross av denne økningen ble det ikke driftsoverskudd. Det negative driftsresultatet gikk fra minus 5,1 millioner kroner i fjor til minus 6,75 millioner kroner i minus i årets tredje kvartal.

- Det er blant annet lønn i sommerferien og satsning internasjonalt som har skapt de kostnader, sier informasjossjef i Opera, Tor Odland til digi.no.

Takket være renteinntekter på 5,5 millioner kroner ble kvartalsunderskuddet redusert til minus 1,3 millioner kroner. For Opera gjorde en stor emisjon på 200 millioner kroner i andre kvartal.

Til toppen