Opera stadig mer brukt, men går i minus

Operas nettleser kommer på stadig flere modeller, men selskapet taper penger.

Opera får sin nettleser inn på stadig flere mobiler, og omsetningen øker. Men selskapet må likevel rapportere om tap i tredje kvartal.

Omsetningen økte med 52,7 prosent til 37,5 millioner kroner i tredje kvartal, fra 24,6 millioner samme kvartal i fjor. Dermed opprettholdes veksten fra tidlgiere i åt, og for årets første tre kvartaler har omsetningen økt med 52,4 prosent til 105,9 millioner.

Antallet mobiltelefoner solgt til kunder i kvartalet økte til 4,2 millioner i kvartalet, fra 2,6 millioner året før. Andre halvår i år har det kommet en rekke nye modeller med Opera-nettleser, og dette kan bidra til ytterligere vekst i neste kvartal, når disse telefonene kommer skikkelig ut i markedet. Totalt har det blitt solgt 10,9 millioner Opera-telefoner de tre første kvartalene, mot 5,8 millioner i fjor.

Det er nettlesere til mobiler som står for mesteparten av omsetningen og økningen.

Omsetningen for PC-nettleseren til Opera falt ganske kraftig. Dette er ikke overraskende, ettersom Opera dette kvartalet har begynt å gi bort denne nettleseren gratis uten reklame.

Tidligere kunne brukerne velge mellom å betale eller ha et eget reklamevindu fra Opera i nettleseren. Dette sto for omtrent halvparten av inntektene fra PC-nettleseren. Opera skal nå tjene penger på en ny avtale med Google, og håper gratisversjon vil øke bruken og dermed inntektene på sikt. Men dette kvartalet gikk omsetningen ned fra 9,4 millioner i fjor til 6,1 millioner på dette produktet.

De totale inntektene øker altså kraftig, men samtidig går også utgiftene kraftig opp, fra 27,1 millioner tredje kvartal i fjor til 42,6 millioner i år. Dette inkluderer blant annet 3,6 millioner i utgifter til selskapets opsjonsprogram.

Dette gir et underskudd på EBIT-nivå på 5,1 millioner dette kvartalet, som er to millioner dårligere enn i fjor.

Til toppen